”Publico har fra dag ét vist sig at være det helt rigtige PR-bureau for Experian. De var hurtige til at forstå vores forretningsværdier og vores ønske om at komme i medierne med andet og mere end historier om dårlige betalere. De har formået at opbygge en rød tråd i al vores kommunikation og formidle vores kernebudskaber omkring ansvarlig långivning. Vi er meget glade for samarbejdet med vores faste Publico-team, som er hurtige til at reagere og ikke bange for at tage fat”.
- Rie Lindgren, Nordic Marketing Manager hos Experian.
”Du kender os formentlig primært for RKI-registret”, skriver Experian på sin hjemmeside, men den globale data- og analysevirksomhed er faktisk meget andet end et kreditbureau. Databearbejdning, teknologiprodukter og analyser er en del af de værktøjer, medarbejderne dagligt arbejder med, når de hjælper Experians kunder med at vækste.
Siden sommeren 2019 har vi hjulpet Experian med at positionere sig i det danske mediebillede. Paletten af indsatsområder er omfangsrig, men fokus er ofte på thought leadership inden for kreditvurdering som til stadighed er en af Experians kerneområder.
Med Experians portefølje af kreditvurderingsværktøjer kan finansielle virksomheder og långivere yde en grundigere kreditvurdering. Det er afgørende for at sikre, at der ikke gives for mange og for store lån til personer, hvis privat- eller virksomhedsøkonomi ikke kan bære det. Experian har et ønske om at drive en agenda om ansvarlig långivning i den brede offentlighed. Og om vigtigheden i, at finanssektoren tager et fælles ansvar for at sikre, at færrest mulige danskere ender i en negativ gældsspiral, der er svær at komme ud af.
Det korte svar er: Ikke så lidt.
Udover at styrke Experians brand og stemme i mediebilledet inden for mærkesager som ansvarlig långivning og kreditvurdering, er det bureauets fornemmeste opgave også at bane vejen for de mange andre gode historier, der findes i virksomheden. Derfor arbejder vi med at afsætte de gode niche-historier til både erhvervs- og finansredaktioner og nicheorienterede fagmedier (b2b), ligesom vi fortæller de positive forbruger-historier til så bredt et mediefelt, som vi overhovedet kan komme til.
Vi tæller hvert år omtalerne, der kommer fra vores proaktive pressearbejde, i hundreder, og siden 2019 har vi skaffet over 1.500 omtaler. Som en ekstra fordel ved at deltage aktivt i mediebilledet får Experians talspersoner mulighed for at agere ekspertkilder i medier, når journalisterne arbejder med andre historier., end dem vi selv pitcher.
Det nok mest anvendte greb i PR-værktøjskassen – den traditionelle pressemeddelelse – lever i bedste velgående i vores arbejde for Experian. Men den kan sjældent stå alene. Derimod går vejen til spalterne og sendefladen oftest gennem personlig dialog med relevante journalister. Sammen med Experian vurderer vi fra historie til historie, hvordan vi griber det an. Om vi vælger et solopitch til et enkelt tier 1-medie, et nyhedsbureau eller en bredere udsendelse afhænger blandt andet af historiens indhold og opfyldelse af nyhedskriterierne.
Hver måned måler vi effekten af PR-indsatsen for Experian med udførlige presserapporter. På den måde holder vi overblik over blandt andet mediedækning, rækkevidde, tone of voice og geografisk spredning. Det kan til tider være en omfattende opgave at holde styr på alle omtalerne – som når Publicos PR-team for eksempel sikrer ”fuld plade” i mediebilledet med en historie om RKI, der ender i over 200 medier – alt fra nationale dagblade over regionale radiostationer til lokale aviser.