Bokser du med at finde de rette kollegaer til at besætte de tomme skriveborde ved siden af dig? Den gamle sang om historisk lav arbejdsløshed synges stadig, og måske er det den, der giver ekko i storrumskontoret, når du igen (igen, igen) må kigge langt efter kvalificerede kandidater. Så hvordan ændrer du melodien og formindsker den rungende genlyd af manglende kollegaer?
… løser måske ikke alle dine rekrutteringskvaler, men det kan have en positiv effekt at tænke i visuelle baner. Film er nemlig et oplagt værktøj til at vise, hvordan hverdagen ser ud hos jer, hvilke mennesker I har ansat, og hvordan energien og dynamikken er på kontoret/byggepladsen/fabrikken.
Men inden du bare kaster dig hovedkulds ud over klippen og sætter processen med manuskriptskrivning, lydmix og srt-filer i gang, så læs lige det næste afsnit.
Læs også: Sådan bygger du dit employer brand i et marked præget af konkurrence
Måske er ovenstående statement helt ny viden for dig, eller måske ryster du bare på hovedet over den fuldstændig åbenlyse forskel imellem de to. Uanset hvilken side af stregen du står på, er det dog ret essentielt at holde sig forskellen for øje, når du begynder at tænke i film, så du ikke kommer til at lægge dig i et udefineret midterspor uden reel retning. Grundlæggende kan man sige, at: Employer branding har fokus på mennesket, branding har fokus på produktet.
En god employer branding-film giver derfor et autentisk og ærligt indblik i din virksomhed, dens kultur og de ansattes hverdag, mens en god brandfilm præsenterer virksomheden, organisationen og de produkter/services, I tilbyder.
Employer branding-filmen dyrker menneskerne, det relationære og alt det, der ikke har med KPI’er, leverancer og budgetter at gøre. Brand-filmen sætter spot på virksomheden som objekt, historien bag og den nuværende styrkeposition.
Og hvilken en tror du, dine kommende kollegaer bliver mest tiltrukket af? Herunder får du et eksempel på både en employer branding-film og en brand-film for to af vores gode kunder.
Formålet med jeres filmiske indsats er derfor helt afgørende for, hvilken filmtype I skal have – og ofte er det først i præprocessen, at jeres konkrete udfordringer står lysende klare. Men du kan altså ikke forvente at slå to fluer med et smæk i din filmproduktion – i hvert fald ikke, hvis du vil levere et knivskarpt produkt – for målgrupperne er vidt forskellige. Og i sidste ende er det jo trods alt dem, du laver film til.
Læs også: Employer branding: Stop med kun at kommunikere til de ”købeklare” kandidater