Facebooks annoncebibliotek er et genialt værktøj. Det kan bruges til konkurrentovervågning, men også når du scroller igennem Facebook eller Instagram og bliver ramt af en inspirerende annonce, du gerne vil nærstudere. Dog gælder værktøjet kun for de aktive annoncer, så du skal være relativ hurtig, hvis annoncen ikke skal nå at udløbe.
Værktøjet giver også mulighed for at finde annoncer, der bliver sponsoreret uden for landets grænser. Følg med i, hvordan Vestas, Coloplast eller IKEA annoncerer i blandt andet USA eller Storbritannien.
Du kan finde Facebooks annoncebibliotek på to måder:
1. Gå til annoncebiblioteket her og søg den ønskede virksomhed frem
Tryk på virksomheden og se alle de aktive annoncer
Den anden måde er via virksomhedens Facebookside.
1. Gå ind på virksomhedens Facebookside
2. Scroll ned og klik på Gennemsigtighed på sider
3. Klik på Gå til annoncebibliotek og se alle de aktive annoncer
Som sej kommunikationstype er det godt at være orienteret omkring, hvad der sker i annonceland. Først og fremmest fordi du skal holde dig ajour med de nyeste annoncetendenser, og fordi du skal holde øje med, hvad dine konkurrenter laver, så du kan udarbejde unikt indhold og skille dig ud fra mængden.
Og i stedet for at starte fra bunden hver eneste gang, du skal have et budskab ud over rampen på SoMe, kan du nemt og effektivt lave en lille annonceresearch i Facebooks annoncebibliotek. Det kan hjælpe dig i gang med den kreative annonceproces – lad dig inspirere af de dygtigste og få gode idéer til dine egne annoncer.
Og husk, hvis du får brug for hjælp undervejs, så er vi altid klar på en SoMe-opgave her hos Publico.
Er du helt grøn i annoncegamet? Bliv klogere på Facebook-annoncering her: