Alle kan skrive en tekst. Sætte ord sammen og danne sætninger. Den del er i sig selv ikke svær. Hvad, der til gengæld kan være rigtig svært, er at konstruere en lækker/overraskende/informerende/brugbar tekst, der får din læser til at sidde på det yderste af stolekanten, når du serverer de gode budskaber på et sølvfad.
En god tekst består af flere elementer, og derfor får du her tre strategiske, tre praktiske og tre sproglige råd, der kan give din tekst et løft og gøre dig til en bedre copywriter.
Fokusér på din modtager. Selvom I på kontoret sikkert hurtigt kan blive enige om, at I er de fedeste i verden, så er det altså ikke det, din læser eller kunde gider høre om. De vil (ligesom jer) gerne tale om sig selv, og det skal du huske, når du skriver – uanset om det er et SoMe-post, et blogindlæg eller et filmmanuskript. Den gode gamle ’what’s in it for me’ gælder i den grad stadig, og derfor skal du vide, hvad du tilbyder din målgruppe, snarere end hvad du selv får ud af det.
Er du i tvivl om din målgruppes behov og præferencer, er det måske tid til et persona-serviceeftersyn. Læs, hvordan du udvikler dine personas her.
Arbejd med din timing. Hvis du kender din målgruppe godt, så ved du også, hvornår de er på udkig efter nye produkter, hvornår de skal på messe, og hvornår de rekrutterer flere kollegaer. Og den information skal du bruge, når du sætter dig til tastaturet. Det er nemlig værdifuld viden, der kan spore dig ind på deres behov nu og her, og give dig en indikation på, hvordan du rammer dem lige i solar plexus med dit skræddersyede indhold, der potentielt får dem til at åbne pengepungen
Brug jeres stemme rigtigt. Er I personlige, formelle, humoristiske, anerkendende eller ungdommelige? Alle virksomheder har en stemme. For nogen er den mere udtalt end andre, men den findes i alle virksomheder, og det er den, der skal differentiere jer fra konkurrenterne og sikrer konsistent kommunikation. Brug jeres tone of voice som rettesnor, når du skriver tekster. Det giver sammenhæng på tværs af jeres organisation, fremhæver jeres værdier og giver læseren tryghed.
Skal I liiige have pudset stemmen helt af, så ligger vores 5-trins-guide til Tone of Voice for B2B-brands her.
Hvor meget skal du skrive? Det er et rigtig godt spørgsmål! Men desværre også et spørgsmål uden et entydigt svar. Mange steder kan du læse, at du skal skrive kort, fordi folks opmærksomhed og tålmodighed er som en hundehvalps, men hvad nu hvis du bare har ærmerne fyldt med guldkorn? Skulle du så bare stoppe halvvejs? Tommelfingerreglen må være, at du skal skrive langt nok til, at din tekst overbeviser læseren, men ikke så langt, at de keder sig. Alliér dig evt. med en kollega, der kan hjælpe dig med at vurdere, om du har ramt plet, eller om du er faldet for langt ned i prosaposen.
Spif din tekst op med kreativer. Et billede siger mere end 1000 ord. En floskel af rang, men trods alt en floskel med en vis grad af sandhed. Et godt billede, en video eller sågar en graf kan nemlig løfte din tekst og tilføje en ekstra dimension til dine pointer. Men inden du nu billedgoogler dit næste emne og bare sakser det første og bedste billede, så overvej det lige en ekstra gang. Det skal trods alt også give mening – og der er også noget med rettigheder...
Der er mange gode grunde til at allokere tid og måske endda et budget til de gode kreativer. I hvert fald hvis man skal tro denne infografik fra Techno FAQ.
Giv credit til andre. Det er okay at lade sig inspirere og låne af andre, men det er også god stil at rose dem, der har lavet forarbejdet. Ingen forventer, at du skal opfinde den dybe teksttallerken hver gang, så hvis du bruger eller henviser til andet materiale, internt såvel som eksternt, så giv din læser mulighed for også at læse disse genialiteter. Det viser din læser, at du har sat dig godt ind i stoffet og er en troværdig kilde på området.
Lav afsnit og brug rubrikker. Det kan virke banalt, men det er alligevel nødvendigt at pointere. I hvert fald hvis du vil undgå, at din læser zoner ud efter fjerde linje.
Afsnit og under-/mellemrubrikker er nødvendige pauser i en tekst. Det giver din læser mulighed for at stoppe op, trække vejret og lagre den viden, du lige har præsenteret for dem. Og samtidig øger det læsbarheden.
Du kan også gøre brug af punktopstillinger, hvis du:
Leg med sætningerne. Nogle er korte. Andre er så lange, at du skal holde tungen lige i munden, både når du skriver dem, og når du efterfølgende læser dem igennem igen for at tjekke, at grammatikken er korrekt. Måden, du sætter dine ord sammen på, har betydning for din læsers engagement. Derfor er det også vigtigt, at du varierer dit sprog og dine sætninger, når du skriver. Skriv kort. Skriv langt. Gør noget overraskende, der fastholder opmærksomheden og får din læser til at hoppe på stedet af begejstring over dine sproglige finurligheder.
Tal til din læser. Ja, det kan jo lyde dumt, når jeg nu prøver at gøre dig klogere på at skrive, men hæng lige på. For du kender måske begrebet ’show it, don’t tell it’, og nu tilføjer jeg så ’tell it, don’t write it’. I bund og grund går det ud på, at du stiller din flotte, akademiske rygsæk op ad den reol, hvor du også lægger den støvede fagterminologi og skriver, som du taler. Altså letforståeligt og spiseligt.
Læs mere om kernefortælling her.