Hvis I er, som B2B-virksomheder er flest, ligger I inde med tonsvis af specialiseret viden, som fortjener at blive formidlet autoritativt og fagligt. Og ikke mindst af høj kvalitet. For eksempel via et webinar.
Vi ved, at 54 % af B2B-professionelle ser webinarer hver uge. Her kunne man forestille sig, at nogle af dem udvikler sig til et par varme leads.
Webinarer er hot for tiden. Men det er ikke grund nok til at begynde på det. I skal lave webinarer, fordi I vil skabe en aura af troværdighed og professionalitet omkring jer – og samtidig give potentielle kunder det bedste grundlag for at vælge jer til.
Et af de bedste formater til at demonstrere ekspertise og faglighed er webinaret. Og ja, det er angstprovokerende at stille sig op foran et kamera og stå på mål for sine holdninger, men jeg kan garantere, at I kommer styrket ud af processen. Her tvinger I nemlig jer selv til at tænke over, hvordan I formidler jeres resultater og idéer og fremstår som en autoritet i jeres niche. Og når det går godt, har I indlejret jer i publikums frontallapper for altid. Sådan cirka.
Står din virksomhed i en af disse 6 situationer, giver det mening at blive thought leader. Og her kan webinarer spille en central rolle. Men hvordan bærer du dig ad? Vi har samlet fem gode råd:
Et godt webinar kræver en overbevisende foredragsholder, dyb forståelse af dit felt og en indsigt som jeres kunder ikke kan finde andre steder. Derfor er det nødvendigt at finde ud af, hvor din virksomhed skiller sig ud, og hvad publikum efterspørger. Det kan du gøre via følgende:
Husk på, at din formidling bliver stærkere, hvis publikum kan fornemme, at du mener det. Derfor skal du ikke blot formidle en kønsløs masse af data. Du skal overveje, hvad din holdning er til emnet og komme med dine egne analyser og konklusioner. Det gør ikke noget, at nogen i publikum er uenig med dig, for det emmer af troværdighed, at du selv har taget stilling. Det kan du for eksempel gøre via følgende:
Det er de færreste, der har tålmodigheden og opmærksomheden til at modtage information i en time. Uanset hvor medrivende budskabet er. Husk, at kernen i thought leadership er at få publikum til at tænke og dialogen til at flyde. Ved at engagere publikum skaber du de perfekte forhold for netop det.
Brug derfor engagementsværktøjer i dine webinarer. Eksempelvis følgende:
Din forberedelse kan sidde nok så meget i skabet. Men hvad gør det, hvis det kun er to ludere og en lommetyv, der nyder showet? Distributionsstrategien for dit webinar er afgørende, hvis du vi tiltrække de rette leads.
Du kan bl.a. gøre følgende:
Dine slides er klar, men er hjernen og mundtøjet også? Forvent ikke, at du kan lire et webinar af fra hoften. Selv Barack Obama øvede sig i timevis, før han gik på scenen. Derfor: Gennemgå webinaret foran kameraet flere gange. Gerne med kolleger på sidelinjen, der kan give feedback.
Brug også tid på at sikre, at det tekniske set-up er, som det skal være, så alt glider, som det skal. Dårlig lyd, et uskarpt billede eller for mørk lyssætning forstyrrer og efterlader et utjekket indtryk. Et flot billede oser af kvalitet. Og et professionelt set-up, der bare fungerer, er nøglen til at differentiere jer fra mængden.
Webinarer er blevet allemandseje, men det er gode webinarer ikke. Endnu. Hos Publico tilbyder vi at producere dit webinar for dig, så du kun skal koncentrere dig om indholdet. Læs mere på vores ydelsesside om webinarer.