En veldefineret grøn profil kan styrke dit brand og din forretning. Især i en tid, hvor forbrugere og producenter efterspørger produkter med lavere klimabelastning, der er produceret socialt ansvarligt.
Hos C25-selskabernes har CSR-rapporternes arvtager, ESG-rapporteringen, allerede sat sit præg. Men det er ikke kun de store virksomheder, der bliver ramt af kravet om øget transparens i forhold til forretningens samfundsansvar og miljøpåvirkning.
Om få år skal de største europæiske virksomheder stå til regnskab for deres indsats inden for ESG på grund af et nyt direktiv om bæredygtighedsrapportering (CSRD) fra EU. Og da værdikædeansvar er en central del af de nye krav, vil en lang række mindre virksomheder opleve, at deres større kunder efterspørger specifikke data om deres klimapåvirkning, selskabsledelse og sociale forhold.
Måske er du en af dem, der skal være med til at melde din virksomhed ind i ESG-kapløbet? Så hvordan skaber du det bedste grundlag for at at kickstarte din ESG-rapportering? Selv hvis du er erfaren bæredygtigheds-kommunikatør og har flere CSR-rapporter under bæltet, er der meget at holde styr på. Længere nede i artiklen får du vores tjekliste, så du kan komme godt i gang.
Men hvis du er helt ”grøn” på det grønne område, får du her først en hurtig indføring i ESG-rapporteringens verden.
ESG (Environmental, Social, Governance) står for miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige faktorer. Det er betegnelsen for de tre centrale områder, hvor du skal redegøre for de etiske og miljømæssige påvirkninger, som din virksomhed har på omverdenen. Et kig på virksomhedens ESG-indsats er afgørende for de interessenter, der ønsker at vurdere en virksomheds ansvarlighed på et objektivt og sammenligneligt grundlag.
Læs mere om alle de pokkers forkortelser.
ESG-rapportering er processen, hvor virksomheder rapporterer om deres præstationer og indflydelse i forhold til de tre centrale ESG-kategorier. Det indebærer at rapportere om virksomhedens performance, tiltag og forpligtelser inden for bæredygtighed og ansvarlighed.
I modsætning til en bæredygtighedsrapport eller CSR-rapport, er ESG-rapporten et stramt
struktureret og databaseret værktøj, der kan formidle din virksomheds bæredygtighedsindsatser til offentligheden. Rapporten gør det muligt for dig at præsentere virksomhedens tiltag med hårde, sammenlignelige data.
Som nævnt vil det inden længe være lovpligtigt for en del virksomheder at rapportere om ESG. Men selv hvis din virksomhed ikke er omfattet af de nye krav, så gør I formentlig gør en indsats for samfundet, som kan dokumenteres og fremvises til omverdenen.
I mange tilfælde kan manglende kommunikation og transparens om klima, miljø og samfundsansvar være årsag til, at potentielle kunder vælger dig fra. Desuden kan din ESG-profil påvirke dine lånemuligheder eller adgang til ny kapital. Så investorer og andre professionelle interessenter er for længst begyndt at følge nøje med i ESG.