Publico-bloggen – om inbound og content marketing, PR og blandet guf

Forskningen er klar: Skru op for markedsføring i recession

Skrevet af Uffe Lyngaae | 21 april 2020

40 akademiske artikler fra mere end 15 recessioner i de seneste 100 år: Det bedste tidspunkt at skrue op for markedsføringen er under recessioner (medmindre man er i risiko for at gå konkurs).

Hvis du sidder med ansvaret for marketing i en dansk B2B-virksomhed, står spørgsmålstegnene formentlig i kø for tiden.

Hvad skal du stille op med de planlagte kampagner? Skal de droppes? Eller blot justeres? Hvad med budgettet for resten af året – er det stadig intakt? Og hvad med single-sex-festen – er det nu, du skal på Tinder?

Publicos bestyrelsesformand Henrik Jensen har udarbejdet et whitepaper om, hvordan man som annoncør kommer bedst gennem krisen. Henrik har gennemgået 40 akademiske studier og rapporter, og konklusionen er ret entydig:

  • Markedsføring virker både på kort og på lang sigt.

  • Besparelser på markedsføring kan beskytte bundlinjen på kort sigt, men på lang sigt koster det på markedsandele, omsætning og overskud.

  • Hvis man sætter sin marketing-synlighed på pause i en periode, mister ens brand styrke – herunder evnen til at tage en price premium. Ens brand bliver simpelthen svagere i forbrugernes øjne.

  • Der er betydelig variation mellem forskellige brancher. Finanskrisen ramte hårdt i den finansielle sektor, mens coronakrisen rammer bl.a. rejsebranchen og oplevelsesindustrien (og mange andre, I know!) hårdt. Men den overordnede konklusion er klar: Annoncører oplever som gennemsnit et mindst lige så godt medieafkast i krisetider som under normale forhold.

  • I Finanskrisen var annoncører i stand til at øge effektiviteten (ROI) af deres mediekroner. 1 kr. investeret i media gav 2 kr. i profit under finanskrisen.

  • Der er en positiv sammenhæng imellem share-of-voice og den efterfølgende markedsandel. Og under recessioner, hvor konkurrenten måske sparer, er det relativt lettere at øge markedsandelen. Det kan du læse mere om i Livs artikel om, hvordan annoncepriserne (på fx Google og Facebook) er faldet markant under coronakrisen.

Hent Henrik Jensens whitepaper om markedsføring i recession


Tag fat i Henrik Jensen, hvis du er nysgerrig på at høre mere om forskningen bag det aktuelle whitepaper.

Henrik er i øvrigt også forfatter til bogen "TV virker sgu' da stadig", der bygger på hans ph.d-afhandling og har et lige så opløftende budskab som det aktuelle whitepaper. 

NB: Hvis restriktionerne om forsamling bliver løsnet tilstrækkeligt op, kan du opleve Henrik som foredragsholder til Publicos sommerreception i juni. Mere info følger. 


Hvis du skulle være kommet i humør til flere konstruktive nyheder om coronakrise-kommunikation, bør du klikke videre til en af disse artikler:


Held og lykke til dig og din organisation med at komme så nådigt som muligt gennem krisen!
 

Skriv endelig til mig, hvis Publico kan spille en positiv rolle i jeres comeback. 😇