E-mail er et af de mest effektive våben i arsenalet, når det handler om B2B-markedsføring. Men hvis dit eget udbytte – hvad enten det er i form af flere leads, bedre kundetilfredshed eller hurtigere salg – kunne bruge lidt kunstigt åndedræt, så bør du tjekke, om du er kommet til at begå en eller flere af disse brølere.
Selv efter over 40 år i manegen er e-mail en populær og alsidig cirkushest, som hver eneste dag bliver brugt med stor succes til både B2B- og B2C-markedsføring. Lad blot blikket glide ned over indholdet i din egen indbakke, hvis du savner beviser. I B2B-verdenen planlægger to ud af tre adspurgte marketers at investere mere i e-mail som marketing-greb. Og hele 70 procent anser e-mail for at være den kanal, der giver den bedste ROI.
Men selvom e-mail marketing er effektivt, så er det også en disciplin fyldt med faldgruber og mulighed for at begå fejl, der dømmer dine omhyggeligt komponerede mails til livsvarigt ophold i din modtagers ulæst-mappe. Vi har samlet et par af de værste eksempler her, så du kan styre behændigt uden om dem og udnytte din e-mail marketing-indsats til fulde.
Irrelevant indhold er gift for dine åbningsrater og sender din modtagers cursor mod unsubscribe-knappen med raketfart. Ifølge HubSpot føler hele 62 procent af adspurgte e-mail-abonnenter, at hovedparten af de mails, de modtager, ikke har nogen relevans for dem. Og uinteressant indhold har fast plads i toppen af listen over årsager til, at modtagere framelder sig nyhedsmails.
Derfor skal du være omhyggelig med at segmentere din modtagerliste og allerede i tilmeldingsfasen sikre dig relevante informationer, som giver et mere komplet billede af dine abonnenter. Hvis din modtagerliste udelukkende består af en lang række navne og e-mailadresser, så er det mere end almindeligt svært at vide, hvem du egentligt skriver til.
Konkurrencen om opmærksomhed i din modtagers indbakke er nådesløs. Og her er det altafgørende, at din emnelinje er stærk nok til at lægge sig i førerfeltet, fange læserens opmærksomhed og hive det værdifulde klik hjem. Desværre er alt for mange emnelinjer nogle støvede størrelser, der får læseren til at gabe kæberne af led.
Derfor skal du bruge tid på at udforme en emnelinje, der kort og præcist fortæller modtageren, hvilken værdi de får ved at åbne din mail. Hold den gerne på under 50 anslag, og sæt de vigtigste ord først.
Hvis du tror, at de fleste af dine modtagere sidder med måsen fast plantet på kontorstolen og omhyggeligt læser din mail på en stor desktop-skærm, så tro om igen. I dag åbnes tre ud af fire mails på mobile enheder, med smartphone som favorit. Derfor er det mere sandsynligt, at din mail bliver læst på en lille skærm, mens modtageren er på vej ned ad gangen til næste møde.
Derfor skal du tænke mobil først – både når du skriver dit indhold, designer din skabelon, og når du tester din mail med forhåndsvisning. Der findes alt for mange eksempler på, at modtagernes tommelfingre nærmest går af led, før de får scrollet ned til mailens egentlige indhold.
Selv om du har gjort alting rigtigt indtil nu, og læseren har slugt din mail med stor fornøjelse, så kan du stadig nå at tabe masser af værdi på gulvet. Det sker, hvis du glemmer at tænke over, hvad du vil have modtagerne til at foretage sig, så snart de er nået igennem indholdet. Skal de kontakte dig – og i så fald hvordan? Downloade yderligere information? Bestille en demo eller booke et møde? Købe en vare? Hvis du ikke guider læserne videre, overlader du deres næste handling til tilfældighederne.
Derfor skal du huske det, der på godt marketing-dansk hedder et call-to-action. Det kan for eksempel være tydelige kontaktoplysninger, en tilmeldingsformular eller en stor, fed knap i kraftige kontrastfarver, der skriger ”KLIK PÅ MIG!!” op i ansigtet på din modtager.
E-mail marketing er lidt som at danse stepdans i et minefelt, hvor et fejltrin kan ende rigtig ubehageligt. I denne sammenhæng er de sprængfarlige elementer alvorlige sager som persondataforordningen og markedsføringsloven. Og træder du ved siden af, kan det koste både goodwill og bøder. Derfor skal du sørge for, at du overholder gældende love og regler. Både når du indsamler kontaktoplysninger, udsender mails og administrerer dine modtagerlister. Køb for himlens skyld aldrig maillister fra tredjeparter, respektér frameldelser og sørg for, at alle dine modtagere aktivt har sagt ja tak til at lægge indbakke til din linde strøm af fortræffeligheder.
Vil du vide mere om e-mail marketing og hvorfor du skal prioritere det i din virksomhed, så hent e-bogen herunder.