Publico-bloggen – om inbound og content marketing, PR og blandet guf

AI: Giv plads til leg, men tegn legepladsen op

Skrevet af Thomas Wilhelmsen | 28 maj 2024

Hvem sikrer, at Chat GPT, Midjourney og de endnu ukendte skruetrækkere i AI-værktøjskassen bliver en del af jeres drift? Skal du som leder udstikke målene? Eller skal dine medarbejderne eksperimentere i vildskab? Sandheden ligger et sted imellem – og løsningen er næppe at se tiden an.

"Neither RedBox nor Netflix are even on the radar screen in terms of competition.”

Måske kender du de famous last words fra Blockbuster-CEO Jim Keyes i 2008. Du kender i hvert fald med sikkerhed nutidens styrkeforhold mellem de to brands. Blockbuster gik konkurs i 2010. Netflix lancerer den ene blockbuster efter den anden, imens dollarmilliarderne ruller ind.

Broen derfra og til AI-teknologierne i dag er modet til at være innovationsparat – også selvom du som leder ikke evner at forestille dig, hvilken innovation den nye teknologi skal munde ud i. Personligt aner jeg ikke, hvordan vi hos Publico bruger AI-værktøjerne om et eller fem år. Men jeg ved, at vi bruger dem. Og jeg ved også, at jeg har kolleger, som i højere grad end mig er i stand til at finde de mest innovative AI-løsninger.

Så er spørgsmålet, om du som leder skal slippe eksperimenterne løs? Købe dig fattig i licenser til 118 AI-værktøjer? Smide alle governance-protokollerne over bord?

Mit bud er, at du skal mere i den retning, end du har lyst til. Men at du også skal sætte nogle trygge rammer og bidrage der, hvor du selv er bedst. Det er dig, der fra et helikopterperspektiv skal spotte potentialet i idéerne, motivere dine medarbejdere til at modne de bedste – og hjælpe med at høste til gavn for forretningen. Du kan ikke bare vente på, at innovative kolleger dumper lækkert modne appelsiner ned i din turban.

Mere, hurtigere og bedre - sådan da 

Vi vender tilbage til nogle praktiske AI-ledelsesråd, hvor jeg i høj grad læner mig op ad min mest AI-savvy kollega, Esben Würtz, og de erfaringer, vi har gjort os i Publico.

Men lad os først lige se på forretningspotentialet. Som altid er de stået op lidt før os på den anden side af Atlanten – og her har Harvard University sammen med Boston Consulting Group i 2023 undersøgt effekten af at slippe AI løs i virksomheden.

En stor gruppe af Boston Consultings egne konsulenter anvendte AI-værktøjer til at løse deres opgaver, mens en anden stor gruppe ikke gjorde. Vi er altså her i branchen for videnservice.

  • Konsulenterne, der anvendte AI, løste 12,2 procent flere opgaver end de andre.
  • De gjorde det samtidig 25,1 procent hurtigere.
  • Og kvaliteten i løsningen var 40 procent højere.

AI, caramba, siger jeg bare!

… men inden du også taber sombreroen, skal vi lige have et fjerde punkt på listen:

  • I løsningen af opgaver uden for AI’s styrkeområder lå konsulenterne med AI-værktøjerne 19 procent-point højere end deres kolleger, når det handler om sandsynligheden for at begå fejl.

Så AI kan i den grad give forretningen et løft. Men det kan også ramme som en boomerang, hvis du bruger værktøjerne ukritisk til opgaver, hvor den menneskelige intelligens og empati har sin berettigelse.

Esben – som måske ved, at jeg er mere til simple billeder end amerikanske forskningsrapporter – forklarer det med en legeplads som metafor: Der skal være rum til trygt at eksperimentere og finde på sjove idéer med AI i sandkassen. Men vi skal som ledere hegne legeområdet ind, så der ikke pludselig kommer farlige typer udefra. Og vi skal også sætte nogle spilleregler, så legen ikke ender i det rene anarki.

Det værste, vi kan gøre, er at lade legen foregå inde på værelset foran skærmen, hvor hver mand/kvinde bruger AI på sin egen hemmelige måde.

Sådan kommer I godt i gang 

På den note vil jeg her prøve at dele fem enkle ledelsesråd til at komme i gang med AI. De bygger ikke på en videnskabelig tilgang, men udspringer af vores egne erfaringer i Publico.

1. Brug jeres first-movers til at få andre med
Der vil være nogen i din organisation, der helst venter så længe som muligt med at bruge AI-værktøjer. Men der vil også være nogen, der allerede for længst har taget teknologien ind i deres daglige rutiner. Og så vil der være dem, der hele tiden har kløe i fingrene for at kaste sig over nye værktøjer.

Hos Publico stod det hurtigt klart, at føromtalte havde både flair og interesse til at være vores AI Lead. Den rolle skød han i gang i efteråret med en intern heldagsseance – en slags hackaton – hvor vi alle i grupper skulle løse kundevendte udfordringer ved hjælp af AI. Så var vi i gang!

2. Sørg for rammer, ressourcer og accept
Som leder er det vigtigt, hvilke signaler du sender omkring AI. Motiverer du dine kolleger til at bruge teknologien? Eller sidder de hver især med oplevelsen af, at de snyder lidt på vægten, når de bruger Chat GPT til at researche og idégenerere?

Signaler handler blandt om at lade medarbejderne fremlægge deres bedste AI-erfaringer for alle og afsætte ressourcer til for eksempel en udviklings-hackaton som nævnt ovenfor. Men det handler også om at sætte nogle rammer – for eksempel med en AI-politik.

3. Hav en AI-politik
Og netop politikken er ikke til at komme udenom. Den behøver ikke være tung og formel, men den skal trods alt sikre, at færrest mulige opgaver ender med de fejl, som vi hørte om i Boston Consulting Group. Og at I hverken skalter eller valter med forretningskritiske og personfølsomme data.

Hos Publico har vi et overordnet ønske om at eksperimentere og være nysgerrige på AI-området. Og så har vi nogle enkle principper, som udgør en slags uformel politik:

    • Vi er positivt indstillede over for AI og nysgerrige på teknologierne.
    • Vi vil fremme intern videndeling og uddannelse gennem best cases.
    • Vi vil være transparente om vores brug af AI (for eksempel gennem seminarer og blogindlæg som dette).
    • Vi vil altid have ”Human in the loop”. Vi skal med andre ord ikke lade AI skabe slutprodukter til kunderne, og vi skal heller ikke stole på fakta uden at tjekke dem selv.
    • Vi deler ikke person- eller kundefølsomme oplysninger med AI-værktøjerne.
    • Vi ser AI som redskab til at skabe endnu bedre kommunikationsprodukter og ikke som et tidsbesparende element.

4. Vælg værktøjer med fornuft
Når du opmuntrer medarbejderne til at være nysgerrige, vil du også få mange bud på nye værktøjer, der ser spændende ud. Lige her må du gerne stille de kritiske spørgsmål: Hvad kan værktøjet, som vores andre ikke kan? Hvorfor kan vi ikke undvære den betalte version? Hvor meget kommer vi til at bruge den? Vær åben over for nye værktøjer, men hold et fælles overblik, og luk hurtigt dem ned, som I ender med ikke at anvende.

I Publico har vi valgt at købe Chat GPT 4.0 til alle kolleger. Desuden er vi en gruppe, der aktuelt tester Microsoft Copilot, inden vi ruller det ud over alle vores licenser. Og så har nogle kolleger også licenser til for eksempel Midjourney.

5. Evaluer og følg op i et konstant loop
Den vigtigste AI-erkendelse er måske, at ingen ved, hvilke AI-innovationer vi ser om tre år. Da den første smartphone landede, tænkte de fleste nok, at det bare var en smart telefon. De færreste havde fantasi til at forestille sig, at vi i dag lever hele vores digitale liv på den. På samme måde har vi næppe fantasi til i dag at se, hvad AI kommer til at betyde. Det er stadig early days.

Det bedste, vi kan gøre, er at eksperimentere, videreudvikle de bedste af vores idéer og processer, følge op, evaluere, holde os orienteret, være sundt åbne og sundt skeptiske – og dele vores viden med hinanden i virksomheden. Hele tiden i et konstant loop.

Har du brug for sparring? 

Hvis du gerne vil tale med ligesindede om jeres første og næste AI-skridt, kan du overveje et af Publicos AI-netværk i Aarhus eller København. Læs mere om AI-netværket her, og tilmeld dig.