Du kan skrive guddommelige e-mails med fantastisk indhold. De bliver bare aldrig læst, hvis emnefeltet ikke fanger modtageren. Vi giver et par fif til, hvordan dine emnelinjer bliver uimodståelige.
Undersøgelser viser, at hele 35 procent af os beslutter os, om vi skal åbne en mail alene ud fra emnefeltet. Så der er ikke noget at sige til, at alle kæmper om opmærksomheden i indbakken. Heldigvis er der nogle enkle råd til at lave emnefelter, der får dine e-mails til at skille sig ud:
Hvis du vil undgå, at dele af dit budskab bliver skåret af (ikke mindst på smartphones), skal du barbere dit emnefelt ned til det absolutte minimum. Hubspot anbefaler, at du holder dig under 50 anslag, hvis du vil sikre, at dine modtagere får det hele med.
Når emnefeltet betyder så meget for åbningsraterne, kan det være fristende at smøre lidt tykt på for at lokke læserne til. Men det vil gøre livet sværere for de næste e-mails, du sender, hvis modtagerne opdager, at emnefelterne ikke står mål med indholdet.
I visse sammenhænge kan de give mening at formulere emnefeltet som et direkte spørgsmål til modtageren. Eksempelvis kunne emnefeltet på e-mailen med dette blogindlæg hedde ”Ved du, hvordan man skriver emnefelter, der bliver læst?”.
Brugen af tal i emnefelter og e-mails er med til at opbygge troværdighed omkring din viden og dine budskaber. Ligesom dette blogindlæg bruger tal i overskriften kan du også bruge tal i dine emnefelter.
Når det handler om at tiltrække sig opmærksomhed i indbakken, er det nærliggende at skæve til CAPS LOCK-tasten, fordi hey ”store bogstaver, kan de da ikke undgå at se”. Og det kan læseren måske heller ikke, men ligesom de fleste af os går i en stor bue udenom folk, der står og råber, så undgår læserne også emnefelter, der ”råber”, fordi vi forbinder det med spam.
Har du muligheden for det, kan din e-mail-marketing virkelig få luft under vingerne, når du begynder at teste forskellige emnefelter på dine modtagere. For selv om du måske selv føler, at du har en god fornemmelse for dine læseres præferencer, så kan det vise sig, at det er noget helt andet, de efterspørger. Test forskellige typer emnefelter på dine modtagere, så du får en klarere fornemmelse af, hvad de tænder på? Korte eller lange emnefelter? Med eller uden tal? Som spørgsmål eller uden spørgsmål?
Har du brug for mere inspiration til dine emnefelter, kan du gå på opdagelse i Campaign Monitors forslag til emnefelt-typer her.
Læs også: Sådan arbejder Publico med e-mail marketing