At være den første til at eje en agenda eller en idé kan være guld værd. Derfor er thought leadership eftertragtet blandt mange virksomheder.
Thought leadership er formidlingen af idéer og viden, som demonstrerer din eller din virksomheds ekspertise inden for et specifikt område. Det er typisk bundet op på virksomhedens forretningsmål og skal i sidste ende positionere virksomheden til at opnå dem.
Thought leadership er altså et strategisk virkemiddel, som kan bruges i mange sammenhænge. Og derfor skal beslutningen om at påbegynde en thought leadership-indsats komme fra de øverste gemakker i organisationen. Men hvordan ved I så, hvornår I skal sætte i gang?
Her får du en oversigt over situationer, hvor du med fordel kan trykke ”play” på thought leadership-knappen. Punkterne er inspireret af bogen ”Thought Leadership – prompting businesses to think and learn” af Laurie Young.
Thought leadership bliver i stigende grad brugt som en del af en strategisk indsats for at strømline og booste virksomhedens renommé, så organisationen lever op til normerne i det omkringliggende samfund. Forbedringen og vedligeholdelsen af dit gode rygte er en vigtig faktor for virksomhedens løbende salg. Et åbenlyst eksempel på sammenhængende mellem rygte og samfundsnormer er bæredygtighedsagendaen, som mange virksomheders forsøger at tale ind i. Det er ofte til virksomhedens fordel. Bare du formår at undgå greenwashing.
Vi lever i en tid, hvor tendenser konstant flytter sig. Derfor er det nødvendigt, at virksomhedens brand indtager en troværdig position, som gør det tydeligt for kunderne, hvorfor de skal købe jeres løsninger – og for medarbejderne, hvorfor de skal arbejde for jer.
Det kan thought leadership hjælpe med, fordi du kan skabe et lødigt narrativ, der kommunikerer virksomhedens brand og position i en ramme som gør indtryk hos modtagerne og placerer din virksomhed solidt i hukommelsen hos potentielle kunder.
Mange virksomheder er skeptiske, når en ny spiller forsøger at prakke dem noget på. Det kan tage voldsomt lang tid at ændre på etablerede vaner, og derfor er der brug for mere end traditionelle kold kanvas-opkald.
I stedet kan du allokere en del af budgettet i at stable en thought leadership-indsats på benene. En kombination af en klar PR-strategi og thought leadership på egne kanaler er en oplagt måde at skabe opmærksomhed på de nye vaner og løsninger, som potentielle kunder får med dit produkt. På den måde uddanner du dine leads til at kende fordelene ved dit brand - helt uden at ulejlige dem. Du etablerer din ekspertise og skaber troværdighed, hvilket i sidste ende skaber øget interesse.
Mange nyopstartede virksomheder kan med fordel kaste sig ud i thought leadership, fordi det er en effektiv måde at skabe interesse for virksomhedens ekspertise. Nogle vælger at skrive en bog eller blive youtuber for at skabe opmærksomhed om projektet og tiltrække kunder. Men mindre kan også gøre det. Gode whitepapers, blogindlæg og medieoptrædener kan være nok til at kunderne får øjnene op for dig. Så er du i gang, og du kan samtidig glæde dig over, at du har implementeret en sund thought leadership-proces fra bunden i din nye organisation.
Thought leadership er effektivt, hvis din virksomhed barsler med et strategisk retningsskift, som kræver en stor mængde kommunikation. Både kunder og medarbejdere skal med på den nye vogn, og her kan thought leadership spille en vigtig rolle. Når du har identificeret de emner, som den nye strategi kredser om, kan du begynde at skabe content omkring det. Thought leadership kan i den forbindelse hjælpe din virksomhed og omverdenen med at tage ejerskab over den nye retning.
Hvad enten din målgruppe er potentielle kunder eller potentielle medarbejdere er det et faktum, at mennesker stoler mere på mennesker end på virksomheder. Så når du benytter dine største talenter og kapaciteter i din thought leadership-indsats, bliver det tydeligt for modtagerne, at dine medarbejdere står inde for virksomhedens budskaber og kvaliteter. Metoden har et hint af employee advocacy og er i mange tilfælde mere overbevisende end nogen anden form for reklame.
Er du interesseret i at implementere thought leadership i din organisation? Eller har din organisation behov for et skub på vejen? Læs mere om, hvordan Publico kan hjælpe dig stilsikkert i gang med thought leadership-indsatsen.