Kernen af thought leadership er at sætte tankemaskineriet i gang hos læseren. En thought leaders idéer skal derfor give anledning til både anerkendelse, diskussion og refleksion. Det handler om at blive en troværdig autoritet med kvalificerede svar på de store spørgsmål, som optager et specifikt publikum i en branche eller niche.
Måske tænker du: “Det er jo riiiimelig fluffy. Giver det sorte tal på bundlinjen!?” Svaret er ja. Hvis du gør det ordentligt og ser muligheder på den lange bane.
Der er en hel del grunde til, at thought leadership er en effektiv måde til at høste værdifulde B2B-leads. Bogen “Thought Leadership – prompting businesses to think and learn” giver gode svar. Her bringer vi nogle af dem.
Lad os dykke ned i hovedet på en leder i en B2B-virksomhed. Mange ledere i den kategori ønsker at indtage rollen som den, der introducerer nye koncepter i virksomheden. Derfor er de næsten per definiton nysgerrige og søger ny viden og velunderbyggede idéer, de kan tage med hjem og dele med bestyrelsen og medarbejderne. Mange vælger at tage på seminarer eller konferencer og køber måske en god bog om emnet eller får en medarbejder til at gennemtrawle Google for viden. B2B-mennesker er logisk tænkende og nysgerrige mennesker. Og din thought leadership-indsats skal være til stede dér, hvor de søger hen.
Indrømmet: Det kan virke modstridende med ovenstående. Men der er faktisk også et følelsesmæssigt aspekt i CEO’ens jagt på viden. Et aspekt, som ligger latent i mange af os, og som handler om flokidentitet. Hvis en idé er blevet populær, vil de fleste undersøge, om det er umagen værd at hoppe med på toget. Derfor kan det være gavnligt at spille dit thought leadership ind i emner, der er populære eller up-and-coming. Den indbyggede lemmingeeffekt i stærke idéer vil forstærke thought leaderens position. Så hvis du formår at formidle nye vinkler på populære emner effektivt, vil invitationer til konferencer og virksomhedsoplæg snart strømme ind i en lind strøm. Den gode spiral er sat i gang.
Når Deloitte eller McKinsey udgiver en undersøgelse, er det de færreste, der stiller spørgsmålstegn ved konklusionerne. Det er topmålet af thought leadership. Men for at nå dertil, skal du gøre dig umage med lødigheden af dit indhold. Du kan for eksempel vælge at publicere en undersøgelse i samarbejde med et anerkendt brand, kloge forskere eller top-eksperter i din organisation, som adresserer en problemstilling for dine kunder. Den lødighed, du opbygger, vil smitte af på virksomhedens rygte. Og det er essentielt for, at nogen vil købe noget af dig.
Du er sandsynligvis i en branche, hvor du sælger viden. Ikke bananer nede på gadehjørnet. Eksempelvis i it-sektoren. Derfor er det vigtigt for dit salg, at du kan bevise – ikke bare at du ved noget – men at du kan skabe yderligere værdi med din viden. Det er her, thought leadership kommer ind i billedet. For hvis du blot fortæller om det nye tekniske vidunder af et produkt, I har lavet, og dets mange specifikationer, udfolder du ikke thought leadership-potentialet godt nok. Sat på spidsen skråler du blot ”køb bananer!” foran den forbigående flok, og det er sjældent effektivt i en B2B-virkelighed, hvor kunderejsen kan tage flere år. I stedet skal du forsøge at opbygge nogle rammer, hvori du kan udbrede din viden, dine analyser og unikke indsigter om trends og idéer, der kan skabe konstante dryp af refleksion hos potentielle kunder, der gør, at de husker dig.
Moderne thought leadership skal være dér, hvor modtageren er. Og den modtager har flyttet sig. Mange CEOs i dag er komplet kapable i det digitale domæne, og der bliver flere og flere af dem. Denne generation af ledere har syv karakteristika:
De vil have:
Thought leadership er glimrende til at tilgodese denne adfærd. Men du skal sørge for, at dine tekster bliver formidlet på den rigtige måde og bliver synlige på de rigtige platforme. For eksempel på LinkedIn.
Hvis du spørger os, skal enhver thought leadership-indsats stå på et solidt grundlag af viden og struktur. Hop ind på vores ydelsesside, og lær, hvordan Publico kan hjælpe dig med at blive thought leader.