Opgaven opstod i forbindelse med lanceringen af Trifork Security i 2021 – en ny specialenhed, der udsprang af it-selskabet Netic, som en del af Trifork-koncernen. Som ny, selvstændig enhed havde de brug for en kernefortælling at bygge sig selv op omkring. Og som et professionelt it-sikkerhedsfirma, der kan sine tekniske termer til fingerspidserne, lød opgaven for os hos Publico på at formidle deres arbejde til virksomheder, for hvem it-sikkerhed kan virke som en kompleks buffet af teknologiske spidsfindigheder. Og helst i en tone, som skiller sig ud fra branchens sædvanlige klichéer.
Trifork Security er godt klar over tendensen: I mange organisationer interesserer man sig først for sine it-systemers sikkerhed, når skaden er sket, og hackerne har overtaget kontrollen med virksomhedens digitale rygrad. Virkeligheden er desværre, at der er sket en professionalisering inden for cyber-kriminalitet, og Trifork Security kom derfor til os med målsætningen om at få it-sikkerhed ind på virksomhedsledelsernes agenda. Og ikke kun under ’Eventuelt’.
Vi begyndte med at interviewe de forretningsansvarlige for at kortlægge de ’drivere’, som er kernen i Trifork Securitys værditilbud, og som kernefortællingen skulle bygges op omkring. Vi hjalp derefter med at omsætte de strategiske indsigter til nogle sproglige billeder på, hvordan sikkerhed fungerer – eller ofte ikke fungerer – og hvorfor det er relevant for virksomhederne med større fokus på området. Udfordringen var at ramme balancen, hvor vi fandt en ny sproglig tone med tilstrækkelig kant og differentiering - men hvor medarbejderne stadig kunne genkende sig selv og deres faglighed i fortællingen.
Vi leverede en ny kernefortælling, som udtrykker virksomhedens ekspertise i en konsistent tone of voice. Derudover har vi hjulpet virksomheden med udvalgte presseopgaver. Få en smagsprøve på kernefortællingen, som ligger fordelt ud på Trifork Securitys hjemmeside.
Yderligere inspiration: