Cases

KOMPAN - Thought leadership-strategi og bæredygtighedskampagne

Skrevet af Kathrine Graugaard | Jan 20, 2025 2:41:44 PM

Da legepladsproducenten KOMPAN rakte ud til os med ønsket om at positionere sig stærkere, sagde vi straks ’ja tak’. Nu har vi hjulpet dem med at tage føringen i debatten om værdien af leg og sætte bæredygtig leg på agendaen.

 

Gennem mere end 50 år har KOMPAN bygget legepladser for børn i alle aldre. Den odenseanske virksomhed har i dag vokset sig ind blandt de førende legepladsproducenter i verden, og med sit interne forskningscenter, Play Institute, er KOMPAN frontløber, når det gælder viden om legens betydning for børns udvikling.

I 2023 hjalp vi KOMPAN med to sideløbende projekter: Dels udviklingen af en stærkere bæredygtighedsprofil og dels en positionering af KOMPAN som thought leader inden for netop leg. Projekter, der krævede strategiske overvejelser og kreativ eksekvering. Bliv klogere på vores indsats her.

Fra strategi og koncept til international bæredygtighedskampagne

Mens der i mange industrier længe har været stor fokus på bæredygtighed, har legepladsmarkedet indtil nu været fri for grønne forventninger. Men det ændrer sig i takt med at både forbrugere og særligt EU skærper kravene til bæredygtighed for virksomheder.

KOMPAN er én af de spillere i branchen, der tidligt har taget væsentlige skridt i en grønnere retning.

Den position og fortælling har vi i Publico hjulpet KOMPAN med at formidle.

Det hele startede med en workshop, der skulle give KOMPAN de rette værktøjer til at blive skarpere på deres bæredygtighedskommunikation.

På baggrund af workshoppen udviklede vi en strategi og et koncept for virksomhedens grønne kommunikation.

Efterfølgende omsatte vi strategien til en ambitiøs bæredygtighedskampagne, der skulle fremhæve KOMPANs grønnere legeplads-løsninger med respekt for den største legeplads af dem alle: naturen.

Det analytiske fundament for kampagnen lagde vi ved at kortlægge kunderejsen og de primære udfordringer ved at markedsføre grønnere legepladser. Vi identificerede motivation og barrierer for de virksomheder og organisationer, der køber legepladser – blandt andet ved at bruge personas.

De indsigter, vi fik, brugte vi til at skærpe og målrette kampagnens budskaber og udtænke et kreativt koncept, der kunne binde hele molevitten sammen. Det var sådan kampagnen ’Let’s Play Green’ blev født.

Da kampagnen gik live internationalt, omfattede den både en stærk brandfilm, målrettet SoMe-annoncering samt et inspirationsmagasin med tilhørende e-mail flow henvendt til offentlige og private indkøbere af legepladser.

Rejsen mod at blive thought leader

I et sideløbende spor bistod vi KOMPAN med at udvikle en ambitiøs thought leadership-strategi. Formålet var at bruge organisationens enorme viden om leg, læring og udvikling mere aktivt til at positionere KOMPAN som en førende vidensleder, der præger den globale dagsorden på området.

Grundlaget for det strategiske arbejde var en indledende analysefase, hvor vi først undersøgte den interne og eksterne opfattelse af KOMPAN gennem en række interviews med nøglemedarbejdere og kunder i flere markeder. Det krydrede vi med et gennemsyn af KOMPAN’s kommunikationskanaler for at strømline de kanaltaktiske træk i fremtiden og sikre en samlet fortælling.

På baggrund af indsigterne fra analysen leverede vi en gennemført thought leadership-strategi, der blandt andet indebar budskabsplatform, kernefortælling, handleplan og konceptualisering af et stort, nyt vidensunivers. Desuden stod vi for at udvikle den første i en række temabaserede kampagner, der rulles ud i de kommende år.

Med Publicos hjælp har KOMPAN styrket sin bæredygtighedsprofil og lagt skinnerne til at blive den førende vidensleder inden for leg og læring – og det er vi stolte af at have været en del af.