Publico-bloggen – om inbound og content marketing, PR og blandet guf

Tre tips til at udfolde dit brand på film

Skrevet af Sara Holm Andersen | 17 september 2024

Ønsker I at styrke jeres visuelle identitet med en brandfilm, men er I usikre på, hvordan I bedst får jeres organisations DNA frem i levende billeder? Det kan være vanskeligt at koge en hel virksomhed ned til minutter og sekunder – derfor giver vi jer her tre gode tips til at få succes med jeres brandfilm.

En brandfilm kan være et vigtigt aktiv i at styrke en virksomheds visuelle identitet, skille sig ud blandt konkurrenter og vedligeholde den interne opfattelse af organisationen. Levende billeder har nogle klare fordele i forhold til andre formater, især når det kommer til at vække følelser hos modtageren (og ja, vi må faktisk godt bruge langt flere emotionelle virkemidler – også i B2B).

Men hvis I skal i mål med en knaldgod brandfilm, er der væsentlige elementer, I skal have for øje, forklarer Publicos filminstruktør Eskild Sloth Krogh.

Her giver han tre bud på, hvordan du kan inddrage brandfilm i dit marketing-mix.

#1 - Det handler om begrænsningens kunst 

Det kan lyde som en kliché, men når det kommer til brandfilm, er det vigtigt at kunne sætte en grænse for projektet. I forsøget på at lave den forkromede brandfilm bliver du hurtigt fanget i en strøm af ønsker, som nemt kan betyde højere budget, længere produktionstid og en endeløs liste over ting, der også ”liiiige skal med”.

Men sandheden er, at en lang og pompøs brandfilm ikke nødvendigvis rammer mere plet hos målgruppen end en skarpt skåret fortælling.

Derfor handler det første tip om, at I bør opstille en række benspænd for jer selv, allerede inden I trykker på den store startknap. Benspænd kan f.eks. være, at filmen kun skal vare ét minut, at det kun er direktøren, der skal optages, eller at filmen udelukkende skal produceres som animationsfilm.

Det er også afgørende at tænke en tidlig hook ind, der kan fastholde modtagerens interesse. Fordi selvom det fleste af os ville ønske, vi kunne holde koncentrationen længe, rækker den menneskelige opmærksomhed kun cirka lige så længe som en guldfisks – sølle 8,25 sekunder.

Derfor er det uhyre vigtigt at få fat i din modtager med det samme.

Heldigvis tilbyder de filmiske virkemidler mange måder at fange opmærksomheden på. I kan for eksempel vælge at indlede med en scene med stor visuel kontrast eller et tankevækkende spørgsmål.

Så længe det rammer inden for virksomhedens identitet og værdier, er det ingen skam at være kreativ.

Begrænsningen handler også om det talte indhold, uanset om det kommer frem i interviews eller voiceovers. Mange videnstunge virksomheder har komplekse budskaber, de gerne vil frem i verden med. Og der skal naturligvis være plads til at forklare om visioner, værditilbud og virksomhedsstrategier. Det er bare nødvendigt at være påpasselige – ellers risikerer I at skære hele målgruppen af, hvis filmen bliver for informerende og tung.

Her synes det klassiske citat ”kill you darlings” at være passende – prøv gerne at koge jeres budskaber ind til essensen. Hvor kort mon det kan siges?

#2 - I skal turde være dem, I er

Poleret og ultra-corporate selvfremstilling er yt. Personlighed er in.

Eskilds tip #2 går på at turde at være autentisk. I stedet for at falde tilbage på floskler som smilende, velklædte medarbejdere bag deres pc-skærme eller den klassiske kaffemaskine-scene, som alle alligevel kan regne ud er opstillet, bør I stræbe efter indhold, der får Gitte fra HR til at udbryde: ”Ej, det er så meget os, det der!”

Som modtagere efterspørger vi nemlig i stigende grad relaterbart og uhøjtideligt indhold.

Vi har ikke noget imod at høre lidt småsnak i baggrunden, når produktionschefen viser rundt på fabrikken. Og det betyder ikke spor, at der ikke stod fem professionelle kameraer rundt om CEO’en, da I optog jeres introduktionsvideo. Bare udtrykket er ægte.

Humor er et andet godt redskab i film-værktøjskassen, når det kommer til at udtrykke autenticitet. Ikke forstået på den måde, at I skal sætte jer ned og skrive jokes eller bede jeres medarbejdere agere stand-uppere. Det risikerer nemlig at have den modsatte effekt – at det fremstår opstillet.

Men alle virksomheder har deres særpræg, som kan være underholdende at iagttage, og som fortæller modtageren, at I ikke er så selvhøjtidelige. Prøv at naile dem på film.

#3 - Formater, formater, formater 

Med det uigennemskuelige informationslandskab, vi har i dag, er det ikke underligt, at versionering til forskellige formater også spiller en stor rolle i at producere film. Og det er en kæmpe fordel, hvis I har tænkt brugen på forskellige platforme ind, allerede inden I går i gang med at optage.

Jeres mange forskellige platforme – LinkedIn, intranet, website, you name it – kræver nemlig ofte forskellige beskæringer og formater, hvis de skal fungere optimalt. Du kan godt skære kanterne af et klassisk 16:9 format og cutte dine langsomme biograf-panorereringer ned til halvandet sekund, men hvis du ved fra start, at slutproduktet primært skal bruges til Instagram-stories, kan du lige så godt tage hensyn til formatet fra starten.

Med den store palet af platforme kan det desuden være en god idé at tænke distributionen ind på forhånd.

Der er desværre alt for mange eksempler i markedføringens lange historie på, at organisationer investerer 95 procent af budgettet på selve film-produktionen – og derefter glemmer at allokere midler til at sikre, at nogen ser indholdet. Fordi: ”Vores brandfilm er så lækker, at kunderne selv finder den.”

Niks, min ven. Hvis du ikke har tænkt distributionen ind i dit marketingbudget, ender du med verdens bedste hemmelige brandfilm, som bor i en mørk afkrog af din hjemmeside, hvor den bliver set af syv kollegaer fra din egen organisation.

Derfor skal I overveje, hvordan jeres målgruppe skal finde jeres film. Skal de for eksempel pirres med en kort teaser-version på LinkedIn, som lokker dem videre ind på hjemmesiden? Eller skal vi annoncere filmen på Facebook i tre perioder hen over efteråret?

Take-aways 

For overskuelighedens skyld får I her de tre vigtigste take-aways, I bør skrive jer bag øret, når I planlægger jeres næste brandfilm.

#1 – Afgræns rammerne for filmen med benspænd

#2 – I skal turde være, dem I er – også når det er uperfekt

#3 – Husk at tænke formater og distribution ind i filmkonceptet

God fornøjelse med jeres film!