Der er altid to sider af mønten, når det handler om AI. Der er solsiden, hvor generative AI-redskaber som OpenAIs ChatGPT, Googles Gemini og Anthropics Claude hjælper os med at skrive bedre og med færre fejl. Og så er der skyggesiden, hvor de samme værktøjer automatisk løfter alle dem, der før var elendige til at skrive op på samme niveau som ”alle os andre” (for du og jeg kan hurtigt blive enige om, at vi er over gennemsnittet, ikke?).
Det kan virke irriterende, at vi, der har slidt og slæbt os gennem skolens stile, gymnasiets opgaver og universitetets afleveringer, nu må se os indhentet af resten af feltet, der brugte studieårene på alt muligt andet end at øve sig i at skrive. Men det nytter ikke at tude over det – i stedet må vi hanke op i os selv og huske, at de nye AI-værktøjer også giver os – de stærke skribenter – gode kort på hånden.
Det er den gode nyhed – at vi stadigvæk kan skille os ud med vores tekster. Den dårlige er, at vi skal lægge os mere i selen, hvis det generelle bund-niveau på content stiger. Vi må simpelthen til at udvikle endnu klogere content.
Og her kan de svigefulde AI-værktøjer faktisk komme os til hjælp. Eksempelvis ved at give os mulighed for at researche endnu dybere, før vi sætter os til tasterne. Her får du to AI-redskaber, du kan bruge i din research-fase (samt nogle vigtige advarsler, så du ikke brænder nallerne):
Det problem er om ikke løst, så i hvert fald mindre med NotebookLM, der giver brugeren mulighed for at oprette såkaldte ”notebooks” og uploade baggrundsmateriale, som man efterfølgende kan chatte med.
Hvad er fordelene?
Hvad skal du være opmærksom på?
Et eksempel på, hvordan NotebookLM giver overblik over Forbrugerombudsmandens anbefalinger om miljømarkedsføring.
# 2 Deep Research: Din egen junior-analytiker
Google var først med muligheden for Deep Research i deres chatbot, Gemini, men siden har både ChatGPT og Perplexity også fået muligheden. Deep Research adskiller sig fra den traditionelle chat-oplevelse ved at udføre en række handlinger for brugeren – uden at du skal prompte undervejs. Kort fortalt hjælper Deep Research med at lave kortere eller mere omfattende rapporter på emner, som brugeren angiver (se eksemplet her, hvor vi gerne vil have input til en artikel om trends indenfor content marketing):
Outputtet bliver leveret som en rapport i Google Docs-format, som du kan se et eksempel på nedenfor:
Hvad er fordelene?
Hvad skal du være opmærksom på?
Vil du gerne styrke din content marketing indsats?
Kontakt os endelig for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan gøre dit content endnu klogere. Her kan du læse om vores principper for at lykkes med klogere content.