Maria Elkjær: – Før praktikopholdet arbejdede jeg i en kommunikationsafdeling i en privat virksomhed, men jeg havde en spirende bureauinteresse i maven. Jeg tog derfor med UNGKOM på bureaucrawl, hvor vi blandt andet besøgte Publico. Her fik jeg et rigtig godt indtryk af bureauet, både hvad angår kundeopgaver, faglig forskellighed blandt medarbejderne, bureauets strategiske mindset, fleksible tilgang til arbejdstid og den stærke virksomhedskultur.
– På bureau har man en stor kontaktflade med kunder og samarbejdspartnere, og de mange afvekslende opgaver kræver stram projektstyring og planlægning. Derfor tænkte jeg, at her kunne jeg få mine projektleder-skills i spil.
– Jeg har længe fulgt Publico på LinkedIn og var fan af bureauets forfriskende skrivestil på Publico-bloggen, så det var tiltalende for mig at gå i tekstforfatter-træning hos en af bureaubranchens tunge spillere inden for content-produktion.
Signe Ahler: – Jeg blev kastet ud i opgaver, jeg først ikke anede, hvordan jeg skulle løse, men der var et helt hold af kollegaer, der stod klar til at gribe mig og sparre med mig om opgaven, indtil jeg nåede i mål. Læringskurven var i begyndelsen stejl, men det betød også, at jeg i min praktiktid fik opbygget en robusthed og en faglig selvsikkerhed. Jeg fandt ud af, at selv som praktikant havde jeg vigtige kompetencer at byde ind med.
– Jeg fandt også hurtigt ud af, hvilken type af opgaver jeg er god til og hvilke opgaver, jeg er mindre stærk i. At blive mere bevidst om egne styrker og svagheder er en af de ting jeg er mest taknemmelig over at have fået med mig i praktikken. Og så fik jeg selvfølgelig udvidet min kommunikationsfaglige værktøjskasse.
Maria Elkjær: – Jeg fik mulighed for at afprøve mange forskellige kommunikationsdiscipliner lige fra research- og analysearbejde til indholdsproduktion, kampagneplanlægning og PR. Der var både en bred spændvidde i opgaver og brancher, og det gav en afvekslende hverdag. Under min praktik var jeg blandt andet med til at planlægge et stort landbrugsevent, foretage interviews til en designvirksomheds kommunikationsstrategi, klippe og redigere kunde-videoer i Premiere Pro og producere PR-historier og pressepitches for en optikerkæde.
Signe Ahler: – Fællesskabet er stærkt. Alle publicanter er enormt professionelle og fokuserede, når de er på arbejde. Og det skal man bestemt ikke fejltolke som, at folk ikke gider hinanden. Tværtimod er der altid god energi og gang i mundtøjet, når vi spiser frokost sammen og på gåturen efter frokost. Der er naturligvis forskel på, hvor stort et behov man har for at ses efter arbejde, men for dem der har lyst, er der altid nogen, der er klar på en kold bajer eller hygge.
– Der er desuden god tradition for at holde Publico-dinners, tage på Northside Festival og på en årlig udlandstur sammen. Det var enormt vigtigt for mig som ny praktikant med de arrangementer og små gåture efter frokost, da det var her, jeg oplevede at komme tættere ind på livet af mine kollegaer.
Signe Ahler: – Jeg begyndte lidt utraditionelt med et studiejob som juniorkonsulent hos Publico fire måneder før praktikken. I løbet af mit seks måneders praktikophold fungerede jeg derfor også sideløbende som juniorkonsulent, og det fortsatte jeg med efter endt praktikophold. Da jeg i sommeren 2019 blev færdiguddannet i virksomhedskommunikation fra Aarhus Universitet, blev jeg ansat på fuld tid som digital konsulent – and the rest is history. Jeg har i min tid hos Publico således haft skiftende kasketter på, og det har givet mig mulighed for at udvikle mig i den retning, der passede mig.
Maria Elkjær: – Hold dig ikke tilbage, men giv den gas i din praktik. Vær opsøgende, og fortæl, hvad du gerne vil arbejde med. Vil du prøve kræfter med offentlige kampagner, digital annoncering, pressearbejde eller noget fjerde? Samtidig vil jeg opfordre til ikke at være kræsen, for praktikken er også en god mulighed for at snuse til andre kommunikationsfaglige discipliner, du ikke vidste, du havde interesse i.