Virksomheder, der kaster sig over content marketing, finder hurtigt ud af, at det er en effektfuld, men også ret ressourcekrævende tilgang. Hvis vi skal kunne udkomme med relevant materiale måned efter måned, skal der virkelig holdes gang i produktionsmaskinen, så artikler, blogposts, e-bøger, inspirationsvideoer og andet guf bliver ved med at flyde i en lind strøm.
Jeg kender mere end én virksomhed, som - efter en ellers lovende start - har tabt dampen på deres content-maskine, fordi de ikke kunne holde fast i den ambitiøse kadence, de startede med at udgive med. Det er rigtig ærgerligt.
Hvis jeres content er lavet godt, repræsenterer det en værdifuld bank med den viden, som jeres organisation er førende på. I har givetvis lagt mange kræfter at researche, interviewe interne og eksterne kilder, skrive artikler og få dem publiceret. Og i mange tilfælde er det en langtidsholdbar viden, som ikke bliver forældet fra den ene dag til den anden.
Derfor er der heller ikke noget værre, end at ingen læser det materiale, vi har lagt vores hjerteblod i producere.
Hvis din organisation også bliver forpustet over at skulle producere nyt content hele tiden, er følgende budskab sikkert en kærkommen nyhed: Du må gerne genbruge dit gode indhold.
Faktisk er genbrug af indhold ikke bare okay - det er en rigtig god idé. Det skal bare gøres rigtigt. Og der skal lidt mere til end bare at opdatere datoen på din blogpost og klikke ”Publish” igen.
Det amerikanske bureau Leighton Interactive er nogen af dem, der har gjort sig mange erfaringer med genbrug. De kalder det med et fint udtryk for Historical Content Optimization. Og de har bygget en fast fremgangsmåde i 4 trin, som de kalder ROPS™.
R: Rework
O: Optimize
P: Publish
S: Share
I rework-fasen kigger du hele artiklen igennem. Er der dele af artiklen, der er forældet? Indgår der gamle tal og data, som kan erstattes af nye? Fungerer eventuelle links stadig, eller skal de erstattes af nye henvisninger? Kan visse passager skrives om, så teksten bliver skarpere? Måske er der også behov for en ny Call-to-action – altså den handling, som brugeren gerne skal foretage, når hun har læst artiklen
I optimize-fasen kigger du på artiklens statistik og data. Har den fået god trafik – og hvor kommer den fra? Rammer den de rigtige søgetermer, eller kan du indarbejde nogle bedre søgeord i teksten, som optimerer den til højere Google-ranking?
Publish er selve genudgivelsen. Her skal du huske, at det ikke er en god idé at udgive artiklen løbende, mens du retter i den. Vent til alle opdateringer er lavet, og genudgiv den så. Normalt er det nødvendigt at ”unpublishe” og udgive igen for at få datoen opdateret. Alt efter hvilke ændringer, du har lavet, kan det være relevant også at opdatere URL, metabeskrivelse m.m. Tjek dog lige først, hvor meget trafik artiklen leder ind til din hjemmeside. Hvis den er en effektiv trafik-driver skal du under ingen omstændigheder ændre URL.
Share er sidste, men vigtige trin. Lav en omfattende (gen-)distribution af den nyudgivne artikel på LinkedIn, i nyhedsbreve, indlæg i grupper m.m. Måske kan et par af pointerne opsummeres i videoform? Husk at alle kanaler skal lede videre til selve artiklen, så online-trafikken kommer derhen.
Læs også: Sådan laver du content marketing |
Inden genbrugs-begejstringen når Røde-Kors-butik-på-Indre-Nørrebro-niveau, er det måske vigtigt at sige, at ikke alt indhold er lige egnet til genbrug. Men her er nogle kriterier, som kan hjælpe dig, når du skal vælge ud:
Ved at indtænke genbrug kan du måske hente 1/3 af indholdet til en kommende content-plan. Og selvom der også skal lægges ressourcer i at revitalisere indholdet, er tidsforbruget typisk noget lavere end ved at producere nyt.
Endnu vigtigere er den effekt, som genudgivelse kan have på jeres Google-rank og hjemmesidetrafik. Et systematisk arbejde med at aktualisere historisk content kan giver power fra søgemaskiner. I en kommende artikel løfter vi sløret for, hvordan vi har forbedret resultaterne på nogle sider væsentligt gennem genoplivning.
Mangler du ideer til at få bragt dit gamle content i spil? Så kontakt os. Vi giver gerne et bud på, hvad der kan optimeres.