Som tidligere diktatduks i folkeskolen har jeg altid været fan af korrekte stavemåder. Men i løbet af min gymnasietid i slut-00erne måtte jeg konstatere, at alle ikke havde samme kærlighedsforhold til korrekt stavning.
Her startede nemlig en trend, der handlede om at stave brandnavne bevidst forkert.
Jeg nævner i flæng: Lyft, Tumblr, Fiverr eller danske Samlino og Shoutr.
Trenden bunder sandsynligvis i muligheden for at kunne signalere, hvad virksomheden laver på en ukonventionel ”move fast and break things”-inspireret måde, samtidig med at virksomheden sikrer sig et unikt domænenavn og en fordel i SEO-ræset.
Men er det generelt godt eller dårligt, når brands bevidst staver deres navne forkert? Det er jo navnet, der skal bøjes i neon og printes på hvert eneste visitkort. Det er kernen i virksomheden og helt centralt for førstehåndsindtrykket. Svaret finder vi heldigvis i forskningen.
Navnet på din virksomhed eller dit produkt er din chance for at danne øjeblikkeligt positive konnotationer hos kunden. Derfor er det vigtigt at overveje dine muligheder grundigt, før du lægger dig fast på et navn. Hvad enten du er i gang med en fusion af flere brands, eller du skal i gang med navngivningen af et nyt produkt eller selskab.
Men der er et problem.
For selvom det måske kan virke smart at stave dit brandnavn forkert, kan bevidste stavefejl faktisk have en negativ indvirkning på din forretning. Med andre ord kan det blive lidt FOR smart. Det konkluderer de tre amerikanske marketing-forskerne John Costello, Jesse Walker og Rebecca Walker Reczek i et studie publiceret i Journal of Marketing tidligere på året.
Forestil dig, at du går ind i en butik og ser en drik med navnet "Krush Kola" eller "Phresh." Ville du umiddelbart have tillid til produktet?
Forskerne undersøgte i en række eksperimenter, hvordan stavefejl påvirkede forbrugernes adfærd. Her kom de frem til følgende:
Adfærden sker af en simpel grund, som du måske kender fra sig selv.
Når et brand staver sit navn unormalt, antager kunden, at det sker som led i en marketingtaktik. Vores bullshit-detektor aktiveres, og brandet opfattes hurtigt som værende utroværdigt. Vi reagerer negativt på det smarte forsøg på at overtale os, hvilket gør os mindre tilbøjelige til at købe.
Nogle gange kan det dog godt betale sig at tage en chance og være utraditionel i sin navngivning. Forskerne påviste i hvert fald, at der er undtagelser til reglen. Back-fire effekten ved bevidste stavefejl i brandnavne forsvinder nemlig, når:
Ikke så sjældent står B2B-virksomheder over for en kompleks navngivningsproces, der ikke blot indebærer valget af et navn, der skal være søgbart, men også bærer en betydelig indflydelse på virksomhedens samlede forretningsstrategi, branding og markedspositionering.
Det er en betydningsfuld proces, som kræver kreativitet og knofedt.
Derfor er det vigtigt at gøre følgende:
Alt det kan du læse meget mere om i 6 tips til navngivning af B2B-virksomheder (og deres produkter)
Men konklusionen er altså klar: I en verden, hvor det rigtige indtryk er afgørende, kan den ekstra opmærksomhed og pleje, du lægger i dit navn, gøre en stor forskel for din succes. Undgå derfor bevidste stavefejl i dit brand eller produktnavn, medmindre du bruger navnet aktivt i din storytelling.