Strategisk kommunikation for videnstærke virksomheder. Det er kernen i Publicos forretning. Det er på en måde også hovedforklaringen på, at vi har sat rekord på alle målepunkter i regnskabsåret 2021-2022.
Altså det faktum, at vi fokuserer smalt på at hjælpe videnstærke organisationer inden for nogle bestemte sektorer (finans, it, teknologi, byggeri, energi og forsyning) med strategisk kommunikation. Dette fokus betyder, at vi kan skabe større værdi for kunderne og samtidig være mere effektive i vores opgaveløsning.
– Vi er rigtig stolte af at have kombineret rekordhøj medarbejdertilfredshed med rekordhøj omsætning og indtjening i regnskabsåret 2021-2022, siger Uffe Lyngaae, direktør i Publico.
– Det er måske lidt en floskel at sige, at tilfredse medarbejdere har skabt mere tilfredse kunder, som derfor har købt mere hos os. Men det er faktisk sådan, vi selv fortolker vores medvind. Vi har - som det største bureau i vores kategori uden for København - en klar strategi om at tiltrække og fastholde de dygtigste medarbejdere. Med et historisk stærkt team på knap 30 kolleger, der i fællesskab har skabt det flotte regnskabsresultat ved at skabe flotte resultater for kunderne, synes jeg, vi er lykkedes godt med den ambition.
Publico realiserede i 2021-2022 sin hidtil højeste nettoomsætning (32 mio. kr.) og sit hidtil højeste bruttoresultat (18,7 mio.). Bruttoresultatet er øget med 15 pct. sammenlignet med året før. Driftsresultatet på 3,3 mio. kr. (efter
udbetaling af 600 tkr. i overskudsbonus til medarbejderne) er det hidtil bedste resultat i bureauets 22-årige historie.
– De fleste nye kunder begynder med at få hjælp til strategi. Det kan være en kommunikationsstrategi, en brandingstrategi, en kernefortælling eller måske til håndtering af en aktuel krise, siger Uffe Lyngaae og tilføjer:
– Derefter hjælper vi typisk med at styrke kundernes synlighed gennem content marketing, thought leadership, employer branding, kampagner, PR-arbejde, filmproduktion eller annoncering på sociale medier.
I løbet af regnskabsåret 2021-2022 gennemførte Myresearch en imageanalyse i bureaubranchen og nåede der frem til, at Publico er ”Danmarks bedste bureau til at skabe resultater”, næstbedst på ”kundetilfredshed” og
næstbedst på ”forståelse for politikere og organisationer.”
– Vi er da stolte af, at de af vores kunder, som har deltaget i Myresearch-undersøgelsen, har givet os så flotte skudsmål. Heldigvis flugter resultatet fint med vores egne, halvårlige kundeundersøgelse, hvor vi også får særdeles positiv feedback på vores evne til at skabe forretningsmæssige resultater hos kunderne, siger Uffe Lyngaae.
– Vores lønsomme vækst i 2021-2022 skyldes en kombination af faste kunder, der udvider samarbejdet med os, og nye kunder, der er stødt på os online eller har fået os anbefalet. Vi gør nemlig en dyd ud af at tage vores egen medicin – vedholdende content marketing – og det sætter os på landkortet over for mange nye kunder. De fleste nye kunder har allerede læst nogle af vores artikler, set vores film eller deltaget på et af vores seminarer, når vi møder dem første gang, siger Uffe Lyngaae.
Kontaktchef Thomas Mandrup, bureauchef Thomas Wilhelmsen, udviklingschef Liv Soelberg Andersen og direktør Uffe Lyngaae har siden 2021 udgjort ejerkredsen i Publico.
Publico løser opgaver for cirka 100 kunder i løbet af et regnskabsår. Mange af disse virksomheder har samarbejdet med Publico igennem mange år. I 2021-2022 har Publico blandt andet hjulpet følgende organisationer:
Publico fastholder ambitionen om 15 pct. årlig vækst og 15 pct. af bruttofortjenesten på bundlinjen. Vi sætter således kursen efter et bruttoresultat på 25 mio. kr. præsteret via +30 fastansatte konsulenter i 2024. Det vil vi opnå uden at gå på kompromis med medarbejdernes arbejdsglæde, som vi måler månedligt, og som i 2021/22 lå på 4,24 (skala: 1-5).