Publico-bloggen – om inbound og content marketing, PR og blandet guf

9 værktøjer, der gør dig klogere på dine målgruppers adfærd

Skrevet af Anders Holmgaard | 26 april 2021

Den gode content marketing-indsats begynder med at forstå dine målgrupper. Med disse ni digitale værktøjer kan du komme rigtig langt i forståelsen af dine målgruppers online-adfærd.

Kendskab til din målgruppes behov er alfa og omega for kommunikationsindsatsen hos enhver B2B-virksomhed. Når du kender din målgruppe, kan du nemmere bygge dine personas og kurere dine potentielle kunders hovedpine. Det øger muligheden for at konvertere dine besøgende til varme leads, så du får gang i et solidt salgsflow.

Heldigvis har den digitale virkelighed gjort det lettere end nogensinde før at blive klogere på dine målgrupper og tappe ind i deres behov.

Her får du en liste med ni digitale værktøjer, du kan bruge til at kortlægge din målgruppes adfærd, så du kan optage pladsen i dine besøgendes hjerter. De er alle nemme at bruge. Og det bedste er, at du kan gøre det i løbet af et par timer med en kop kaffe foran skærmen og kalde det arbejde 😊

1) Answer The Public

Der er tre milliarder Google-søgninger hver dag, Hvad hvis du kunne bruge disse søgninger som en direkte forbindelse til dine kunders tanker?
Det kan du med Answer The Publics søgemaskine. Answer The Public lytter til autocomplete data fra Google og finder frem til hvert eneste brugbare spørgsmål, som folk spørger om, inden for et valgfrit emne.
Det kan du bruge strategisk til at skabe indhold, der er skræddersyet til dine kunders behov. Dermed kan du skabe endnu større engagement på dit site og øge sandsynligheden for køb.

2 ) Overskrift.dk

Overskrift er den førende tjeneste inden for overvågning og social listening på det danske marked og specialiserer sig i danske digitale medier. Det er en fordel for den danskfokuserede marketer, fordi det giver bedre mulighed for at følge med i udgivelser og samtaler fra kilder med dansk relation. Med denne monitoreringsmulighed kan du overvåge dit brand eller produkt og derigennem forstå din målgruppes behov endnu bedre.



3) Hotjar

Hotjars platform giver en visuel registrering i realtid af dine besøgendes handlinger og adfærd på dit website. Gennem heatmaps, der viser dig, hvor folk klikker (og ikke klikker), kan du tydeligt se, hvad du skal optimere i stedet for at gætte på det.


4) Ahrefs

Ahrefs er et omfattende SEO-værktøj, der hjælper dig med at øge din web-trafik og finde ud af, hvilke søgeord dine kunder søger efter. Du kan også identificere svagheder i dine indholdsområder, som gør, at potentielle kunder ikke ledes hen til dig, når de søger på Google. Ahrefs er også fantastisk til at analysere dine konkurrenters SEO-indsats. Du kan eksempelvis se, hvem der linker til dine konkurrenter, hvad deres topsider er, hvor meget trafik de får og meget mere.

5) BuzzSumo

BuzzSumo er et værktøj til indholdsresearch, hvor du kan se, hvilke emner der trender i din målgruppe og dermed generere indhold rettet mod dit publikum. Derefter kan du analysere dit indhold og de sociale omtaler, det genererer og måle effektiviteten af din indsats. BuzzSumo hjælper dig samtidig med at identificere de bedste influencere i din branche, så du for eksempel kan udnytte deres platform til at komme endnu bredere ud med dine budskaber.

6) Google Analytics

Der er findes en nærmest endeløs række af Google-produkter, du kan bruge til at forstå dine målgruppers online-adfærd. Et af de vigtigste er Google Analytics. Google Analytics viser dig, hvor mange der kommer ind på dit site, hvorfra og på hvilke sider, de bruger mest af deres tid. Du kan oprette mål til at spore konverteringer og begivenheder for at lære mere om, hvad der trigger dine brugere til at købe dine ydelser.

 

7) Google Trends

Google Trends giver dig mulighed for at sammenligne søgevolumen og spore forskellige ord og sætninger, der er skrevet i Googles søgefelt. Trends gør det også muligt for dig at kategorisere og organisere data på baggrund af geografiske områder.

8) Google Search Console

Google Search Console er en gratis tjeneste fra Google, som hjælper dig med at overvåge, vedligeholde og fejlfinde dit websites tilstedeværelse i Googles søgeresultater. Search Console hjælper dig altså med at forstå og forbedre, hvordan Google ser dit website – og dermed hvordan dine kunder finder det.
Search Console kan hjælpe dig med at overvåge trafikken på dit website og optimere din rangering . Du kan bruge oplysningerne i Search Console som grundlag for tekniske beslutninger og få overblik over, hvor ofte dit website vises i Google, og hvor ofte brugerne klikker sig ind hos dig. Du modtager også advarsler, når Google støder på problemer med indeksering, spam eller andre problemer på dit website.

9) Google Scholar

Hvis du søger videnskabeligt belæg for at forstå din målgruppes adfærd, kan du bruge Google Scholar. Det er en frit tilgængelig søgemaskine, der indekserer ca. 400 millioner dokumenter (and counting) med videnskabelig litteratur på tværs af en række formater og discipliner. Med Google Scholar har du altså fri og hurtig adgang til akademiske tidsskrifter, bøger, konference-præsentationer, afhandlinger, rapporter og anden videnskabelig litteratur, der potentielt kan give dig indsigt i specifik adfærd i din målgruppe og give dig det nødvendige fundament til at tage de bedste beslutninger i din marketing-indsats.


Der findes selvfølgelig mange flere relevant digitale tools, men med de nævnte ni kan du komme rigtig langt.

Hvis du tørster efter mere viden, kan du klikke videre og læse meget mere om Publicos tilgang til content marketing.