Danske virksomheder er nogle af de bedste i verden til at implementere FN’s Verdensmål. I hvert fald når vi kigger på de større virksomheder, hvor næsten 85 procent har meldt sig ind under FN’s faner. Det ser imidlertid anderledes ud blandt de danske SMV’er. Her er der kun 35 procent, der engagerer sig i Verdensmålene. Og hvorfor mon?
I samme undersøgelse peger et flertal af SMV’er på, at FN’s Verdensmål kan virke irrelevante. Især hvis virksomheden udelukkende arbejder inden for Danmarks grænser. Vækstambitionerne skal jo indfries, og der er rigeligt med udviklingsprojekter at tage fat i, som umiddelbart har mere potentiale end at afskaffe global fattigdom eller sikre bedre drikkevand.
Men der er faktisk et meget simpelt svar på, hvorfor virksomheder bør bekende sig til Verdensmålene. Og flosklen om at verden skal være et bedre sted er ikke fyldestgørende. Nej, det er endnu simplere: Der er penge i skidtet.
Vi har samlet en række af de tungeste argumenter, der kan overbevise enhver erhvervsleder med en kugleramme. Dem kan du kan benytte næste gang, du skal argumentere for, hvorfor din virksomhed skal engagere sig i Verdensmålene.
Ifølge OECD forventes den globale middelklasse at vokse til over fem milliarder mennesker frem mod 2030. Det er en tredobling siden 2009. Langt størstedelen af middelklassens udgifter vil finde sted i Asien, og den nye middelklasse vil i 2030 stå for 70 procent af det globale forbrug.
Jo flere mennesker, der kommer ud af fattigdom, jo hurtigere vil der opstå en ny middelklasse og dermed flere forbrugere, som kan finde på at smide penge efter dit produkt – direkte eller indirekte. Den store nye middelklasse åbner samtidig for nye, lovende markeder, som vil modnes endnu hurtigere, end vi ser i dag. Her er en gylden chance for at skabe forretning.
Men ikke nok med det. Vi vil også se dramatiske ændringer i forbrugernes præferencer for ansvarlige produkter. Mange forbrugere vil være villige til at betale mere for et socialt eller miljømæssigt ansvarligt produkt.
Man kan endnu ikke tale om Verdensmålene som en hygiejnefaktor, der luger ud mellem gode og dårlige virksomheder. Meget tyder dog på, at det er på vej til at ske.
90 procent af forbrugere svarer, at de sandsynligvis vil skifte præferencer til virksomheder, der arbejder for en god sag, hvis kvalitet og pris er ens. Og over hele verden kæmper virksomheder for at skabe grønnere forsyningskæder led for led.
Hvis din virksomhed er leverandør til en større af slagsen, er der altså meget at vinde ved at være engageret i FN’s Verdensmål. På den måde kan du bruge Verdensmålene til at differentiere din virksomhed fra konkurrenterne og blive den foretrukne leverandør i dit led af forsyningskæden.
Det har Troldtekt eksempelvis brilleret med i byggebranchen, hvor brandet er bygget op om bæredygtighed.
Alle virksomheder bakser med at finde de rigtige medarbejdere – og holde på dem. Ved at støtte op om Verdensmålene signalerer din virksomhed, at den er en del af et højere formål, hvilket rammer lige ind i hjertekulen hos medarbejderne. Især hos den yngre generation.
70 procent af millenials siger, at virksomheders engagement i samfundet vil påvirke deres beslutning om at arbejde der. Verdensmålene er altså et oplagt kompas at navigere ud fra, når du skal finde din virksomheds purpose og kommunikere til nuværende og kommende medarbejdere.
De seneste år har virksomheder, der har implementeret Verdensmålene i deres kerneforretningsstrategi, oplevet øget adgang til investeringskroner.
De såkaldte impact-investeringer, som bliver foretaget af fonde med specifikke Verdensmål for øje, er vokset fra 51 milliarder USD i 2014 til omkring 2,1 billioner USD I 2020. Og tallet vil sandsynligvis fortsætte med at stige eksplosivt de kommende år.
Det betyder, at der bliver endnu flere muligheder for at rejse penge, hvis din virksomhed har tankesættet solidt plantet i Verdensmålene.
Når din virksomhed vælger at engagere sig i Verdensmålene, er der ingen grund til at gå stille med dørene med jeres indsats. Både internt og eksternt. Så hvordan kommuniker du din virksomheds gode hensigter bedst – uden at I ender en shitstorm?
Se eller gense vores webinar om bæredygtighedskommunikation, og bliv klogere!