Du har fået tudet ørerne fulde om det gigafantasmiske (opfundet ord, fordi traditionelle superlativer ikke rigtig virker dækkende for AI-hypen) potentiale ved generativ AI – og specifikt OpenAI’s allestedsnærværende, ChatGPT. Men hvis du som kommunikationsprofessionel sidder med en lillebitte nagende følelse af, at du faktisk ikke helt forstår al virakken, så er du ikke alene.
Jovist, ChatGPT fik over 100 millioner brugere på under to måneder, men data viser også, at efter en måneds tid er halvdelen af nye brugere faldet fra igen (One month retention for ChatGPT var ifølge Sequoia Capital på 56%). Til sammenligning holder sociale medie-platforme som Instagram og YouTube på henholdsvis 73% og 85% af nye brugere efter en måned. Og som om det ikke var nok, viser data, at det kun er 14% af ChatGPT’s månedlige brugere, der bruger chatbotten dagligt. Til sammenligning er det 64% af Instagrams og YouTubes månedlige brugere, der besøger dem dagligt.
Eller sagt på en anden måde: Det kan godt være, at der bliver sagt ufattelig meget om generativ AI’s fortræffeligheder, men virkeligheden er, at mange, der snuser til platformene, taber interessen eller ikke ser værdien i forhold til deres arbejde.
Men fortvivl ikke – her får du nogle af mine favoriteksempler på, hvordan du kan få værdi af ChatGPT i dit arbejde.
Som kommunikatør er det ofte vores opgave at skulle forklare ting, som vi i udgangspunktet ikke ved noget nævneværdigt om.
Hvis vi skal skrive en artikel, kan vi naturligvis spørge vores ekspertkilde, om hun eller han vil forklare det for os – men fordi vi er sociale væsner, går der ikke ret lang tid, før vi synes, at det er voldsomt ubehageligt at blive ved med at sige ”jeg forstår det faktisk stadig ikke”. Og så tager vi vores halve eller kvarte forståelse af et begreb og skriver vores artikel, hvorefter kilden sender den lige tilbage i nakken af os med tonsvis af track changes.
Med ChatGPT er de dage heldigvis forbi, for chatbotten kan fungere som de lærer med uudtømmelig tålmodighed. Du kan eksempelvis bruge nedenstående prompt (prompten er i billedteksten), hvis du vil være sikker på, at du har forstået konceptet:
Prompt: Lær mig, hvordan [INDSÆT EMNE] fungerer: Stil spørgsmål om mit niveau af forståelse af kernebegreberne. Med hvert svar skal du udfylde hullerne med simple ord. Stil mig rekursivt flere spørgsmål for at kontrollere min forståelse.
Her fungerer ChatGPT som din tålmodige vejleder, der bliver ved med at stille spørgsmål og forklare, indtil du har styr på begrebet.
En af mine alternative yndlings-prompts til at forstå svære koncepter er at bede ChatGPT om at ”forklare mig det, som om jeg var 5 år gammel”. Her får du hyppigt sandkasse- og is-metaforer, men du vil med garanti have en bedre forståelse af begrebet bagefter.
En anden disciplin, som kommunikatører tit kan bruge oceaner af tid på, er research. At finde frem til lige præcis de guldklumper af viden og data, der skal med i artiklen eller understøtte videoens budskaber. Her kan ChatGPT også fungere som arbejdshest for dig og hjælpe dig med at tygge dig igennem.
Brug eksempelvis nedenstående prompt til at få indfanget de centrale pointer i en artikel:
Prompt: Opsummer følgende tekst. Lever dit output i punktform. Giv mig så mange pointer som muligt. Her er teksten: [Indsæt tekst]
OBS. Hvis du for alvor vil i gang med ChatGPT, kommer vi ikke udenom at foreslå at investere i betalingsversionen, ChatGPT Plus (der i efteråret 2023 koster $20/måned).
Med betalingsversionen kan du tilføje små hjælpeprogrammer, der giver dig mulighed for at få funktioner, som basismodellen af ChatGPT ikke har… endnu. I nedenstående eksempel bruger jeg pluginnet Webpilot til at læse en pdf-rapport og destillere konklusionerne ud:
Hvis du er i den vildfarelse, at kunstig intelligens ikke kan få ideer, fordi det jo ”bare er en maskine” – og gerne vil blive ved med at være i den vildfarelse, så skal du ikke læse videre,
Volumen er netop en af styrkerne ved kunstig intelligens. At den kan skabe tonsvis af ideer på kort tid – og nej, de vil ikke alle sammen være af Cannes Lion-karat, men nogle af dem vil være mellem ”hæderlige” og ”ret gode”.
Nedenfor et par eksempler, som du kan tilpasse til dine egne opgaver:
Når artiklen så er skrevet, har du med ChatGPT en fremragende sparringspartner til at finde frem til den bedste overskrift til din artikel. I nedenstående eksempel har jeg bedt den om at komme med overskriftsforslag til artiklen her:
Det kom der følgende liste med forslag ud af, hvor jeg endte med at vælge nummer 2 (til fordel for mit eget forslag, som var ”Praktisk ChatGPT: 3 uundværlige AI-tips til kommunikatører):
Vil du vide mere om, hvordan AI-værktøjer kan hjælpe i dit kommunikationsarbejde, så tag fat I os – for eksempel ved at få inspiration på en halv- eller heldagsworkshop.