Med en medarbejdertilvækst på over 50 procent siden 2021 og mere end 20 kontorer i Danmark, Norge og Sverige stod ingeniørvirksomheden Envidan over for en klassisk skaleringsudfordring:
Hvordan fastholder vi en stærk, fælles identitet – og sikrer ens adfærd i hverdagen – når organisationen bliver større og mere divers?
For Envidans øverste ledelse var erkendelsen klar: Efter en periode med stærk tilvækst var det nødvendigt at undersøge, om medarbejderne stadig kunne se sig selv i de eksisterende værdier. Skulle Envidan fortsat kunne tilknytte og tiltrække branchens dygtigste ingeniører, krævede det en stærkere intern kultur, et fælles sprog for adfærd og en EVP (Employer Value Proposition), der bygger på reelt udlevet adfærd.
“Det kræver virkelig noget at arbejde med kultur og identitet i en så stor organisation, og vi var spændte på modtagelsen. Men her på den anden side af implementeringen er jeg enormt stolt af det arbejde, vi har lavet sammen med Publico.
Vi har fået et stærkt afsæt til at forankre vores værdier og identitet i de kommende år, hvor vi står over for at skulle tiltrække endnu flere dygtige kolleger.”
Gitte Mønsted Hansen, Managing Director, People & Culture
For at sikre ægte forankring designede vi et bottom-up forløb for ledere og medarbejdere på tværs af hele Norden. Det omfattede:
I dag står Envidan med et fælles, praktisk og anvendeligt sæt adfærdsguidelines og ledelsesmaterialer, som kan leve i alt fra onboarding, teammøder, ledersparring og daglige beslutninger.
Envidan er stadig i fuld gang med at implementere og sikre, at værdikompasset forankres i hverdagen hos både ledere og medarbejdere. Nogle af de effekter, som ingeniørvirksomheden allerede oplever, er: