Cases

Chromaviso - Ny brandposition styrker Chromavisos ambitioner om international vækst

Skrevet af Thomas Mandrup | Nov 1, 2024 8:55:59 AM

Den danske medtech-virksomhed Chromaviso har specialiseret sig i evidensbaseret belysning til sundhedssektoren. Med kliniske studier dokumenterer virksomheden, at lyset fra Chromavisos egenudviklede lamper har positive virkninger på blandt andet depression, træthed, søvn og meget mere.

 

Chromaviso tog kontakt til Publico, fordi virksomhedens ledelse ønskede en tydeligere formuleret styrkeposition og branding, der understøttede virksomhedens høje ambitioner om international vækst.

Analyse og strategi gav resultater

Chromaviso henvender sig til flere forskellige segmenter – lige fra arkitekter og byggetekniske rådgivere til sundhedsfagligt personale på sygehusene. Derfor indledte vi processen med en dybdegående markedsanalyse, hvor vi blandt andet gennemførte kvalitative interviews med respondenter fra alle segmenter samt interne nøglepersoner fra virskomheden. Alle input blev derefter analyseret og gennemgået på en workshop med ledelsesteamet, som mundede ud i et valg af retning og drivers for den fremtidige branding.

Ved hjælp af indsigterne fra workshoppen udviklede Publico en brandguide, der definerer Chromavisos brandposition, virksomhedens unikke værditilbud og prioriterede budskaber til de forskellige målgruppesegmenter. Et centralt element i brandguiden var den nye kernefortælling, der fremhæver Chromavisos evidensbaserede tilgang – en differentiering, som konkurrenterne i markedet ikke kan matche.

Samtidigt inkluderede den nye brandposition også et løft af virksomhedens visuelle identitet, så Chromaviso fik et professionelt og sammenhængende udtryk, der understøtter de internationale vækstambitioner.

Undervejs i brand-processen indledte Chromaviso en salgsdialog med potentielle købere, og Publico blev i den forbindelse engageret til at udarbejde et Information Memorandum (salgsprospekt og præsentation af forretningen) målrettet nye investorer.

Udbytte af brand-processen

Med udgangspunkt i Publicos indsats har Chromaviso bygget en skarpere og mere tydelig brandposition, der klart kommunikerer deres unikke værdier og differentierer dem fra andre aktører på markedet.

Den nye kernefortælling, brandplatform og opdaterede visuelle identitet er implementeret i alle virksomhedens kommunikationsmaterialer, og det har ikke kun styrket Chromavisos markedsposition, men også fået lagt et solidt fundament for deres ambitioner om succes på det internationale marked.

I foråret 2024 gennemførte ejerlederen et succesfuldt exit og overdrog virksomheden til en ny investor.