Glædelig onsdag morgen til dig! ☕
Forestil dig, du er Donald Trump. At du er til møde i Det Ovale Værelse med den britiske premiereminister Keir Starmer. Han fisker selvbevidst et Harry Potter-agtigt brev op fra inderlommen. Er det mon fra Dumbledore eller Sirius Black? No sir. Brevet er til dig, og det er fra Kong Charles af Storbritannien. Det er en invitation. En kongelig invitation til et officielt statsbesøg, som du er den første præsident til at få tilbudt for 2. gang. Kun dig. Mærk den boblende glæde i maven, som ellers kun melder sig, når du sætter dit navn på toppen af en guldbygning eller gaslighter dig til verdens vildeste job.
Hold fast i følelsen. Men nu er du ikke længere Præsident Snowflake. Du er tilbage i egen krop. Invitationen er ikke decideret kongelig, men stadig spændende for en topleder-lookalike som dig. Du kan vælge mellem slotslignende venues i Aarhus eller København. Temaet er toplederens kommunikation. 👇
******
Verden har brug for voksne, der taget ansvar. Det gælder i politik, hvor Europa nu pludselig sidder alene ved voksenbordet sammen med Canada. Og det gælder i erhvervslivet, hvor vi har brug for at se, høre og mærke toplederen på San Pellegrino-kassen.
I Edelmann Trust Barometer, der er en global tillidsmåling med 32.000 respondenter, var der i 2024 for første gang større global tillid fra befolkningen til erhvervsledere og virksomheder end til myndigheder, politikere, medier og NGO'er. 62 pct. af respondenterne svarer "I expect CEOs to manage changes occurring in society, not just those occurring in their business".
Medarbejdere, kunder og andre stakeholdere forventer nu, at virksomheder og deres ledere tager et bredere samfundsansvar. Ikke blot i form af lækre ESG-rapporter fulde af verdensmåls-flueben. Men også ved kaffemaskinen, på townhalls og på sociale medier. Det stiller nye krav til moderne topledere, som nu skal kunne performe i mange forskellige arenaer. Hos Publico oplever vi det tydeligt, når vi arbejder på projekter inden for fx employer branding eller thought leadership; chefen skal kunne tegne virksomheden både indadtil og udadtil.
Hos Tesla oplever de lige nu bagsiden af at have en karismatisk topleder med en stor Maga-hat og et lillebitte selvværd.