Men faktisk kunne næsten halvdelen af det affald, der ender i Småt Brændbart (og altså ender med at blive brændt), genanvendes. Derfor igangsatte RenoSyd i samarbejde med Publico et forsøg, der dels skulle klarlægge årsagerne til, at så meget affald ryger i den forkerte container, samt teste løsninger på problemet.
Bevæbnet med blok, kuglepen, fingervanter og uldne underbukser gik projektet i gang med observationer af brugernes adfærd på 5 genbrugspladser i henholdsvis Odder og Skanderborg kommuner ved Småt Brændbart. Herefter gennemførte holdet en række interviews med brugerne, og endelig blev forskellige ”nudges” testet ved containeren.
Eksempelvis at indrette øremærkede containere til kvinder og mænd for at teste, om der er forskel mellem kønnene. På baggrund af projektet vil Renosyd som forsøg helt lukke Småt Brændbart-containeren.
Ud over projektet på genbrugspladserne har Publico hjulpet Renosyd med at formulere selskabets nye kommunikationsstrategi. En strategi, der rummer selskabets store ambitioner i forhold til at gøre kundeoplevelsen endnu bedre og øge genanvendelsen.