Cases

Miljøministeriet valgte Publico i udbud om udbredelse af filtre til brændeovne

Skrevet af Liv Soelberg Andersen | Jun 18, 2025 9:30:20 AM

Miljøministeriet har gennemført et udbud blandt flere bureauer og valgte Publico som leverandør af en analyse af, hvorvidt partikelfiltre i brændeovne kan spille en væsentlig rolle i at nedbringe luftforureningen i Danmark.

 

Til trods for generelle forbedringer i luftkvaliteten i Danmark over de seneste år er der fortsat behov for at adressere de miljømæssige udfordringer fra ældre brændeovne, som er store partikelsyndere. Partikelfiltre kan være effektive til at begrænse både antallet af partikler fra brændeovne og partiklernes størrelse – og derfor et muligt alternativ til at udskifte eller skrotte brændeovne. Det kræver dog, at filtrene bliver udbredt i tilstrækkelig grad – og at der er købsvillighed blandt brændeovnsejere.

Hvad var opgaven helt konkret?

Miljøstyrelsens specifikke mål med projektet var at få analyseret og vurderet markedspotentialet for partikelfiltre og alternative teknologier til reduktion af partikler fra brændeovne.

Analysen skulle blandt andet afdække, hvordan teknologierne kunne fremmes gennem frivillige initiativer, samt hvordan borgerkampagner og økonomiske incitamenter kunne understøtte en hurtigere udbredelse af disse løsninger.

Hvordan har Publico løst opgaven?

Det har været en atypisk eksplorativ opgave, hvor vi hos Publico har anvendt vores analytiske tilgang på en kreativ måde. Med udgangspunkt i de fire centrale målgrupper: Borgere, faginteressenter, politikere og kommuner har vi afholdt interviews, fokusgrupper, spørgeskemaer og workshops. Disse aktiviteter gav værdifulde indsigter, som blev samlet i en omfattende rapport, der præsenterede de anbefalede handlingsorienterede tiltag.

I processen har vi været særlig opmærksomme på dem, der ikke ønskede at fjerne deres ovne, og fokuserede på løsninger, der tillod dem at beholde deres ovne med bedre samvittighed ved at tilbyde alternative metoder og information.

Projektet startede med at være et meget smalt opdrag udelukkende med fokus på filtre, men i takt med analysearbejdet blev det udvidet til et bredere scope.

Helt konkret har Publico leveret:
  • Analyser (Opdelt i fire spor med udgangspunkt i projektets fire målgrupper)
  • Kvalitative og kvantitative interviews
  • Spørgeskemaer
  • Fokusgruppeinterviews
  • Workshops
  • Afrapportering
  • Katalog med anbefalede tiltag
  • Projektledelse og koordinering