Siden 1923 har Jysk Energi været drevet på klassiske jyske værdier som ordentlighed, tillid og god kundeservice. Men hvordan holder man fast ved sine kerneværdier, samtidig med at man skal skille sig ud i et liberaliseret energi-landskab præget af nye selskaber, der dyrker priskrig og aggressiv markedsføring?
Netop den opgave stod vi overfor, da Jysk Energi rakte ud til Publico med ønsket om en styrket markedsposition og kernefortælling for el-forretningen.
En stærk kernefortælling kræver opbakning fra baglandet og nøgleinteressenter. Derfor begyndte vi analysefasen med at foretage en række kvalitative interviews med eksisterende kunder, medarbejdere og ledelsespersoner. Formålet var at afdække, hvad kunderne vælger Jysk Energi til på, og hvordan medarbejderne selv oplever virksomhedens styrker og svagheder.
Efter interviewene gennemgik vi indsigterne med Jysk Energi på en workshop. Her brugte vi virksomhedens input som afsæt for en række øvelser og diskussioner, der hjalp med at fastlægge den ønskede kernefortælling. Det betød blandt andet, at vi testede mulige retninger for fortællingen, ligesom vi afprøvede forskellige prioriteringer af budskaber.
Analysefasen viste som forventet, at Jysk Energis unikke styrke lå i deres fokus på klassiske, jyske værdier. Vi fandt dog også ud af, at de samme værdier og organisationens iboende beskedenhed også kan være en hæmsko for en lidt mere direkte kommunikation om alt det, virksomheden rent faktisk er god til. Derfor kom opgaven i høj grad også til at handle om at indkapsle Jysk Energi i en uformel og ligefrem tone – og samtidig fremhæve virksomhedens kernekompetencer som dygtig energileverandør og -rådgiver til både private og erhverv.
Det løste vi ved at udarbejde et nyt mission statement, en boilerplate samt en kernefortælling opbygget af en række temaer målrettet private såvel som erhvervskunder. Alle sammen med rod i en gennemgående tone-of-voice, der kombinerer legende hverdagssprog og en troværdig stemme.